Sabtu, 2 Mac 2013

AYAM MASAK ASAM PEDAS



      Hari ni badan rasa tak berapa sedap, mcm nak demam.. hurmmm... harap2lah ok.. bukanye ape dlm 2 3 hari ni ada pesakit nak menumpang kat umah aku ni... so kena lah jd misi sekejap... kikikikiiii.. kesian kat makcik sblh my hubby ni... dia dok perak tp disebabkan takde pakar bedah kat sana, terpaksalah dia operate kat cni... nasib baiklah kami ada bolehlah tlg tgk2kn dia.. hari ni hari dia mgkin esok lusa ms kt ssh ada org lain plk yg akan tlg... InShaAllah...

      oklah kt terus kpd resepi yg aku nak share ni... hari ni aku share masakan fav aku... 'asam pedas'.. sebenarnye mmg selalu aku masak asam pedas kat umah ni tp asik terlupe jek nak tngkap gambo... heheeee... nasib baiklah lps siap2 masak smlm, teringat nak update resepi terus aku capai handphone burukku... heheheeee... wlaupn buruk bnyak jasa dia... al-maklumlah surirumah mcm aku ni tak mampu nak update handphone selalu.. mgkin sampai dh tak bole guna nanti baru bole pakai yg baru... huhuhuuuu... 'seorg isteri yg baik tak perlu bebani si suami' heheheeee.... baik ke??? tu kena tanya my hubby la kn... 

      org johor mmg terkenal dgn asam pedasnye... banyak2 asam pedas yg aku makan mmg tak bole dinafikan lg asam pedas mak aku la yg paling marvellesss... betul... sampai org dtg mtk kuah pn jdlah.. tak sampai hati plk nak bg kuah jek... ingat lg aku masa tu.... heheheee... cite aku kat sini plk klu org2 blh utara ni dtg mai umah aku mmg aku bg asam pedas kat diaorg... melelehhhh... kikikikiiiii.... siap mintak resepi lg... yg kelakonye gtau aku 'org joho jek yg pandai masak asam pedas ni..' sbb dia buat tak jdk... kikikikiii... mcm2lh kn... ape2 pn klu korg nak cuba leh tgk resepi kat bwh ye... 
 

asam pedas ayam ni kuahnye pekat sikit tak mcm asam pedas ikan...


Bahan-bahan :


  • 1/2 ekor ayam diptg -dibasuh dan ditoskan
  • 15-20 tangkai cili kering - diptg dan direndam dgn air panas *
  • 8-10 bj bwg kecil *
  • 1-2 bj bwg putih *
  • seinci halia *
  • seinci kunyit *
  • 1 btg serai *
  • air asam jawa secukupnye
  • bunga kantan - dibelah (takde pun takpe)
  • daun kesum
  • minyak secukupnye



Cara-cara :


- Blender bahan bertanda *
- Panaskan minyak dlm kuali dan goreng ayam separuh masak (ada org tak goreng)
- Gunakan minyak grg ayam td dan masukkan bahan blender dan tumis hingga btl2 garing
- Setelah garing, masukkan air asam jawa dan ayam yg tlh digoreng td
- Setelah mendidih masukkan garam/perasa, daun kesum dan bunga kantan
- Masak hingga sebati dan pekat sedikit (jgn pekat sgt)
- Matikan api dan sedia utk dihidang



Selamat Mencuba... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan