Selasa, 19 Mac 2013

MEE GORENG SOTONG



      Mee goreng ni aku masak utk ptg td... sbenarnye hubbyku beli mee 2 bungkus utk buat sarapan bagi tamu yg dtg.. tp atas prmintaan tamu dia nak mkn spegheti.. jdnye pg2 Ahad lps, hubbyku pun buatkanlah jgk... pg2 dah siap sebab nak kejar masa diaorg nak berjalan2 gi bukit bendera... dpd 2 bungkus mee aku buatlah jgk sebungkus... nak buat banyak mcm membazir pulak dah ada spegheti... tp rupe2nye laris dipasaran... alhamdulillah licin smuanye... heheheheeee... suka aku masak habis dimakan.. klu tau goreng 2 bungkus semua pun takpe... baki sebungkus lg tu aku gorenglah td... kikikikiii... masa tamu ada kat rumah takdelah aku nak ambik gambo masakan yg aku masak... seganlah pulak nanti apa org kate... harini hanya kami skluarga yg ada dptlah aku ambik gambo mee ni... hehehee...

      Sblm ni aku ada share mee grg letak daging dgn air rebusan kat sini  .. klu korang nak cuba resepi ni boleh tgk kat bwh ye... senang jek..


Mee goreng sotong terangkat...



Bahan-bahan :
  • 1/2 kilo mee kuning - dibasuh dgn air lalu dan ditoskan
  • 5 tangkai lada kering - dipotong dan direndam dgn air panas *
  • sedikit udang kering - direndam *
  • 4 ulas bawang merah *
  • 1 ulas bawang putih *
  • 1 sudu sos cili
  • 1 sudu sos tomato
  • 11/2 sudu sos tiram
  • 1 bj telo
  • 5 ekor sotong - dipotong2
  • sawi - dipotong
  • taugeh
  • minyak masak
  • garam/perasa 

* kalau korang nak bubuh rencah lain pun bole spt ayam, udang dll 


Cara-cara :

-  Blender bahan bertanda *
-  Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan blender hingga naik bau
-  Masukkan sos2 dan kacau sebati seketika hingga agak garing
-  Kemudian masukkan air dan sotong
-  Masukkan juga telo dan kacau sebati
-  Masukkan garam/perasa - tak perlu bnyak sebab mee mmg dah rasa masin
-  Masukkan sawi dan mee dan gaul sebati bia basah sedikit jgn sampai kering
-  Setelah agak sebati masukkan taugeh dan tutup api
-  Balik2 kn seketika mee dan boleh la dihidang


Tiada ulasan:

Catat Ulasan