Jumaat, 15 Mac 2013

ASAM PEDAS IKAN PARI



      Lain org lain caranye... mcmtu jgk dgn aku... tak semua org boleh ikut cara kite dan begitu jglah sebaliknye... dlm memasak ni kite boleh buat mcm2 janji jgn lari dari tajuk dah la.. hehehe.... contohnye mcm yg aku masak harini 'asam pedas ikan pari', sesetengah org masak asam pedas bubuh belacan tp sbb aku ikut cara mak aku dia tak suka letak belacan dlm asam pedas... mcm mnyimpang sikit rasanye.. lain la sambal tumis.. tp ikut citarasa masing-masing la kan... lg satu ikan pari, sembilang, mayong kami letak lada hitam sikit bg kick... lain-lain ikan kami tak letak pun... pada keseluruhanye yg lain-lain tu sama jek semuanye..


      Tak salah kalau kite mencuba sesuatu yg baru.. kalau korang teringin nak cuba boleh copy resepi kat bawah ye...  sekali korang dah cuba mesti korang akan buat berkali-kali punye... percayalah... kikikikiii... sedap oooo... aku tak tipu... masakan asam pedas adalah masakan fav kami sekeluarga... dalam seminggu tak sah kalau tak masak asam pedas tau... heheheeee... oklah, aku letak resepi kat bwh ye...
      

 
Asam pedas ikan pariku yg boleh buat org tak berhenti makan...



Bahan-bahan :

  • 1 potong besar/panjang ikan pari - dipotong ikut citarasa dan cuci dgn asam garam
  • 15-20 tangkai cili kering - diptg dan direndam dgn air panas *
  • 6-8 bj bwg kecil *
  • 1-2 bj bwg putih *
  • seinci halia *
  • seinci kunyit *
  • 1sk serbuk lada hitam *
  • air asam jawa secukupnya
  • daun kesum
  • minyak utk menumis secukupnye


Cara-cara :


- Blender bahan bertanda *
- Panaskan minyak dlm periuk dan tumis bahan blender hingga betul2 garing
- Setelah garing, masukkan air asam jawa dan ikan
- Setelah mendidih masukkan garam/perasa dan daun kesum
- Biar dimasak seketika
- Matikan api dan sedia utk dihidang



Selamat Mencuba... :)








Tiada ulasan:

Catat Ulasan