Rabu, 13 Mac 2013

APAM BERAS BERINTI



      Apam beras mmg mnjd kegemaran kami sekeluarga... dah selalu sgt buat tiba-tiba tpikir pulak aku nak letak inti kat dlmnye... aku pun cubalah... teringat pulak aku inti kuih tpg bungkus... sedap jgk klu bubuh inti tu 'ckp sorg2 dlm ati'... heheheeeee... sementara aku perap adunan apam aku buatlah inti kejap... nasib  baik tak susah... kikikikiii... takut jgk aku klu tak menjadi... siap jek apam dikukus, takde nak lengah2 lg... terus aku cungkil keluarkan apam dari acuan... panas2 aku ngap... hehehee... alhamdulillah... sedap... mmg sedap.. tak sia2 aku mencuba... Hubbyku balik keje mcm biasa tgk ada sesuatu utk makan ptg... aku buat tak tau jek... aku tuangkan secawan kopi n suruh dia minum... dia pun ambil seketul apam n yg kelakonye dibelek2 apam tu... hehehe.. sekali dia makan 'wah ada perasa lain la'... sedap... kikikiiii... sedap lg hati aku mendengarnye...

      Korang pun kena mencuba tau... try & error gitu... klu sedap syukur klu sebaliknye cuba lg... tp setakat ni percubaan aku terukir senyuman... oklah, korg boleh intai2 resepi kat bwh ni k... klu korg nak tgk resepi asal boleh tgk kat sini 


Apam beras ada inti gitu...



Bahan-Bahan : (boleh dapat 25-30 bj pakai acuan lompang)
 
  • 1 cwn nasi
  • 3/4 cwn gula
  • 1 cwn tpg gandum
  • 1 cwn tpg beras
  • 11/4 cwn air
  • 1 sk yis mauripan
  • 1/2 sk pati pandan

 Bahan-bahan inti: 


  • 1 cwn kelapa parut
  • 1/2 cwn gula melaka - yg telah diracik halus
  • 3 sb air
  • 1 sb gula
  • 1 sb tepung gandum
  • 1 helai daun pandan - takde pun takpe

Cara-cara :

-  Masakkan bahan inti kecuali tepung gandum sehingga agak kering
Masukkan tepung gandum dan kacau sehingga hampir kering - sejukkan -  Blend nasi dan gula dgn air sikit2 hingga lumat
-  Masukkan tpg gandum, tpg beras dan yis ke dalam mangkuk besar
-  Masukkan bahan blend sikit2 bersama pati pandan dan kacau ke dalam mangkuk besar td
-  Kacau semua hingga sebati dan tidak bergentel
-  Perap adunan selama 3 jam
-  Selepas itu, panaskan kukusan dan sapu sedikit minyak pd acuan
-  Sudukan adunan separuh acuan dan masukkan inti kemudian sudukan adunan penuh kedalam acuan 
-  Bungkus kain pada penutup pengukus
-  Kukus selama 15 min atau sehingga masak




Selamat Mencuba.... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan