Rabu, 6 Mac 2013

CUCUR UDANG



      Selamat malam semua.. mg kehidupan hari esok lbh baik dr hari ini... klu nak diikutkan hati ni mmg tak pernak puas dgn kehidupan harian kite... ada jek yg nak lg baik wlaupn kite sebenarnye dah dpt yg terbaik... bersyukur dgn rahmatnye adalah lebih baik...

      oklah, utk hari ni aku nak share resepi cucur udang yg aku buat utk minum ptg td... sejak aku dok penang ni aku suka sgt beli cucur udang kat sini.. kebiasaannye satu set ada cucur udang, timun, tauhu dan kuah kacang.. mmg memikat selera aku... sedap sgt dan aku mmg bercita-cita nak buat sama mcm yg org kat sini jual... bukan mcm jemput2 yg selalu mak2 kite buat tu tau.. 

      setelah mengkaji dan bertanya akhirnye tercapai jgk cite2 aku... kikikikiiii... sebenarnye takdelah ssh sgt nak buat tp sebab tak tau diaorg letak ape tu yg jd susah tu... hehehee... utk percubaan pertama ni aku buat cucur jeklah... utk sampingan dia tu xdelah.. bukan ape takut dah sediakan pelbagai nanti tak jd plk... heheeee... alhamdulillah... jadi jugak... cuma utk akan dtg nti aku kena nipiskan sikit sebab yg ni mcm tebal la plk... udang pn kena beli yg kecik sikit barulah ngam dgn sendukku... kesian aku ambik sikit udang hubbyku srh buat sambal esok... heheheeeee.... tp yg lain2 mmg menepati citarasa... rasa mcm boleh jual kat sini jek... kikikikiiii.. aku letak resepi kat bwh kpd yg ingin mencuba...


cucur udangku yg sempoi bak kata my hubby...


Bahan-bahan : (adunan ni sikit jek utk famly aku klu nak lebih doublekn ye,
                          12-15 kpg mcm gambar diatas)

  • 1 cwn tpg gandum
  • 1/2 sk yis (mauripan)
  • 1/2-1 bj bwg besar - diptg dadu
  • 1/2 cwn taugeh
  • sedikit daun kucai - aku tak letak
  • 1/4 sk serbuk kunyit
  • 1/2 sk garam
  • 3/4 cwn air - tak abiskan pun takpe
  • beberapa ekor udang *
  • minyak utk menggoreng
 * aku letak udang cincang utk rasa kat  tpg...


Cara-cara :

- Campurkan semua bahan kecuali *
- Masukkan air sikit demi sedikit dan digaul sebati
- Perap selama 30 min
- Panaskan minyak didlm kuali utk digoreng terendam
- Letak sekali senduk yg akan digunakan utk grg cucur ke dalam minyak panas
- Sudukan bancuhan kedlm senduk yg panas 3/4 penuh dan letak udang diatas adunan
- Masukkan senduk kedlm minyak panas dan goreng terendam seketika
- Setelah agak mengeras bolehlah ditanggalkan dgn menggunakan sudip
- Goreng seketika, angkat dan toskan
- Bolehlah dihidangkan dgn kuah kacang atau sos lada




Selamat Mencuba... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan