Sabtu, 27 April 2013

AGAR-AGAR SIRAP F&N



      Entry hari ni adalah entry terakhir utk bulan ni sebab kami nak blk Johor... yahooooo!!! suke... suke... inshaAllah kami akan bertolak esok pagi ke rumah ibu mertuaku di perak... tido semalam dan akan bertolak blk ke johor keesokkan harinye... rancangannye nak terus jek berdesup ke BP tp kena singgah jap kat KL ambik abah yg tgh sibuk menghantar kad jemputan kawin adik aku.. abah gi KL naik bas jek, mak tak ikut, malas katanye... mesti abah takde kat umah, mak sibuk mengemas la tu... kikikiii... dah tau dah perangai mak lbih suka buat kerja tanpa abah... hehehehee... kononnye surprise la...

      utk entry yg terakhir bulan ni, aku nak share resepi yg paling simple dan mudah sgt membuatnye... agar-agar org dulu2... tp sampai skrg klu gi kenduri kawin, kebiasaanye agar2 ni mmg standby kat atas meja sbg pencuci mulut utk tamu yg dtg... bak kate org x ditelan zaman gitu.. aku buat agar2 ni siang td, masa potong jek dah abis separuh.. lg separuh simpan dlm peti ais... tgh2 mlm pun bdk2 ni keja makan jek selagi tak abis.. "mcm sumi la mama... kakak nak rasa oren la..." lain kali aku nak buat warna warni plk, perasa lain2... baru btl2 mcm sumi tp sumi tu lg lembut, senang hancur... yg ni sedang2 jek... anak nak pegang pun tak risau...

      Oklah, aku salinkan resepinye kat bwh ye.. mesti ramai sgt dah mahir dgn agar2 ni tp kpd yg baru nak mencuba boleh dicuba ye... jumpa lg nanti... tp ntahlah bile... klu dah dok umah mak mmglah tak boleh nak dijangka... heheheee...


agar-agar yg x ditelan zaman..



Bahan-bahan :

  • 1 peket serbuk agar-agar 10gm
  • 800 ml air 
  • 1/2 cwn gula - boleh tambah lg klu suka lg manis
  • 1/2 cwn sirap F&N
  • acuan
* klu korang suka perasa lain boleh jek tukar sirap tu 




Cara-cara :

-  Masukkan  serbuk agar-agar kedlm air dan dimasak hingga mendidih
-  Masukkan gula dan sirap dan dikacau sebati
-  Matikan api dan masukkan ke dlm acuan/bekas
-  Biarkan sejuk dan boleh disimpan dlm peti ais



Selamat Mencuba... :)


AYAM GORENG BEREMPAH



      Agak frust jgk aku masa nak update entry kali ni... bukan ape... aku tak sempat + terlupa nak ambik gambo masakan utk entry ni... sebenarnya aku masak ayam goreng berempah ni makan dgn nasi lemak... mmg terangkat tau... tup2 ini jeklah yg ada... itu pun gambo ayam goreng yg aku goreng utk kali kedua utk mkn mlm plk... tp nasi lemaknye dah abis... tuk malam mkn ngn nasi putih jek... huhuhuuuu.... alangkah bestnye klu dpt ambik gambo siap dgn set hidangan  nasi lemak tu... semua tu hanya tinggal kenangan... klu nak jgk kenalah buat lg... tp kena tunggulah ntah bile sebab kami dah nak blk kg...

      oklah, utk tak menghampakan diri sendiri aku sharekan jgk resepinye kat bwh ye... kikikiii... korang agak2 la ye sukatannye.. aku perap ayam tu semalaman, sok pgnye baru grg mkn ngn nasi lemak.. sedap tau... korang bleh cuba tak kiralah nak makan ngn ape pun... gatah gitu jek pun sedap giler...  cubalah klu nak tau kehebatannye... heheheee... 

    
perghh!! sedap...


Bahan-bahan :

  • Ayam -dipotong ikut suka, cuci bersih dan toskan
  • bwg besar *
  • bwg putih *
  • halia *
  • serai *
  • rempah kari daging
  • garam
  • minyak masak

Cara-cara :

- Kisar bahan bertanda *
- Masukkan ayam kedlm mangkuk dan curah bahan kisar
- Masukkan rempah kari dan sedikit garam
- Gaul sebati semuanye dan perap beberapa jam / semalaman (simpan dlm peti ais)
- Panaskan minyak dlm kuali dan goreng ayam yg telah diperap sehingga garing
- Angkat dan toskan
- Sedia utk dihidang



Selamat Mencuba... :)

Khamis, 25 April 2013

DONUT LEMBUT mmg terbaik



      Slmt malam semua... yg masih lum tido lg jom layan donut lembut aku ni.. poyo jek kan... ntah sapelah yg nak menjengok blog aku yg tak seberapa ni... kikikiii... Mood nak blk kg semakin memuncak2 ni... smakin hari semakin lama pulak masa ni berlalu... heheheee... mcm nak jumpe kekasih bg org yg tgh becinta jek kan... kiikiii... tp betullah.. selain hubbyku, mak la kekasih hati pengubat rinduku tau... BP, tunggu!!! minggu dpn aku sampai... heheheeee...

      Utk kali ni aku nak kongsikan resepi donut yg aku buat ptg td.. sebenarnye nak ngabiskan yis yg tinggal sikit... maklumlah nak ngemas2 umah... nak blk kg la katakan... mcm awal lg tp xpe sikit2 nti x berat sgt... aku klu nak blk kg mmg kena clearkan semua... bg bersih.. baru senang hati nak tinggalkan umah... tepung masih ada lg sikit.. kena habiskan nanti.. buat jemput2 pun ok jgk... lps ni kena berehat dari kuih muih... heheheeee... sian hubbyku... nasib baik dia suami yg memahami.. tahun dpn dah tak bolehlah nak tinggal kat kg lama2 sebab anak dah mula sekolah.. kiranye tahun ni tahun terakhirlah utk aku enjoy... kikikiii... 

      Aku updatekan resepinya kat bwh ye.. sebelum ni aku penah buat kat sini ada penggunaan telor dlm adunan... klu ikut tekak aku, aku lg terpikat dgn resepi kali ni... korang boleh cuba kedua2 resepi klu nak cuba rasa perbandingannye... heheheee... oklah, kite jumpa lg di entry akan dtg...


mmg terbaik sgt la...


Bahan-bahan : 

  • 21/2 tepung gandum
  • 3/4 sk yis
  • 1/2 sk lemak sayur/ shortening
  • 1/2 sk baking powder
  • 2 sb gula
  • 3/4 air suam - tak guna abis pun takpe, agak2 la ye
  • sedikit garam 
  • minyak masak - utk menggoreng
  • gula halus - utk sadur


Cara-cara :

- Campurkan air, yis dan gula dan kacau sehingga gula larut 
- Dlm mangkuk lain, masukan tepung, garam, dan baking powder dan digaul rata
- Campurkan bahan-bahan diatas dan diuli
- Masukan lemak sayur/shortening, uli lg sehingga licin
- Rehatkan doh selama 40 min hingga 1 jam. Doh akan naik 2x ganda.
- Selepas itu, tekan-tekan utk keluarkan angin pd doh
- Bahagikan doh kepada beberapa bahagian, buat bentuk bulat
- Bentukkan hingga doh habis dan tutup lg 30 minit biar dia mengembang lg sekali
- Selepas itu, buat lubang ditengah doh yg telah dibuat2kan td sehingga habis
- Panaskan minyak dlm kuali dan goreng donut dgn api yg kecil dan selalu dibalik2kan
- Setelah kekuningan, angkat dan toskan
- Sadurlah dgn gula halus atau dihias dgn coklat masakan

* utk frozen :
- goreng sekejap utk matikan yis, angkat dan sejukkan
- simpan dlm bekas kedap udara




Selamat Mencuba.... :)

AYAM MASAK KURMA



      As salam semua... mg hari ni lebih baik dr semalam dan seterusnye... mg semua hidup gembira dgn keluarga tersayang... hidup besederhana tp hati senang lbh baik dr hidup mewah tp jiwa tak tenteram.. klu ditakdirkan satu hari nanti Allah limpahkan rezki yg melimpah ruah pd kite, jgnlah sombong dan merasa angkuh... ingatlah sape kite dimasa lalu... 'peringatan utk dr sendiri'... 'bukan senang dan senang dan bukan susah klu nak susah'...

      oklah, kite terus kpd resepi yg aku masak tghari td... ayam masak kurma jek... mukadimah mcm best jek kan tp ini jeklah yg aku mampu masak... kikikiii... aku klu masak ayam kurma ni suka kuah yg agak cair sedikit... aku rasa lg sedap klu mcm tu... pe2 pun ikut tekak masing2 la ye... almaklumlah tekak kite ni lain2... tp xpe, dlm masakan ni buatlah ape pun yg korang suka, janji menepati selera.. lain lah klu buat kuih/kek, mmglah kena ikut sukatan yg betul... salah sukat alamatnye tak jd la... heheheeee...

      Aku sharekan resepi cincai2 kat bwh ni ye.. korang upgrade la klu suka... heeee...  sampai bjumpa lg utk resepi yg akan dtg... selamat memasak...
      

antara masakan fav kami sekeluarga...



Bahan-bahan :
  • 1/2 ekor ayam - dipotong ikut suka, dicuci bersih dan ditoskan
  • 8 ulas bwg merah *
  • 2 ulas bwg putih *
  • seinci halia *
  • 1 btg serai - diketuk/dikisar
  • kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga -3 sekawan
  • 2 bj bwg merah - dihiris halus
  • 1 bj bwg besar - dibelah 4
  • sepeket kecil rempah kurma adabi - aku tambah lg 1 sb (dibancuh dgn sedikit air)
  • santan
  • garam/perasa

Cara-cara :

- Blender bahan bertanda *
- Panaskan sedikit minyak di dlm kuali dan goreng bwg yg dihiris bersama 3 sekawan hingga kekuningan
- Kemudian masukkan bahan blender dan tumis hingga naik bau bersama serai ketuk
- Masukkan rempah dan tumis lg hingga agak garing
- Masukkan ayam dan biar seketika
- Kemudian masukkan santan dan masak dgn api sederhana (aku suka kuah yg agak cair sedikit)
- Setelah ayam masak masukkan garam/perasa, bwg yg telah dibelah dan dibiar masak seketika
- Setelah itu bolehlah dimatikan api dan sedia utk dihidang



Selamat Mencuba.... :)


Isnin, 22 April 2013

KEK COKLAT KUKUS versi CUPCake



      Semua org tgh nyenyak tido.. huhuu.. nape ntah mata ni tak bole nak tido plak... pusing kanan salah, pusing kiri pun salah... nak dtgkan ngantok ni aku on9 la... tgh2 dok upload gambo, update resepi kat bwh ni, barulah menguap panjang.. rasa mengantuk dah dtg dah ni... tadi beria2 nak tido susah pulak, ni org tgh dok berblogging kacau jek la... hehehee....

      Entry kali ni aku nak sharekan resepi kek kukus yg aku buat ptg td.. biasenye aku buat muffin bakar pakai oven tp oven ni tak bestlah... jenis yg bulat, panas belah atas jek tak menyeluruh so muffin tu tak cantik la... takkan aku nak upload plk kan.. kena mintak my hubby belikan oven barulah... yg ada ni nampak jek cantik tp hampehhh... ape2pun kena la bersyukur.. kikikii... 

      Aku buat 1 adunan kek ni dptlah 18 bj cupcake.. punyelah suka anak aku ni... dia klu psl coklat mmglah laju... sampai aku terpaksa sembunyikan kat tempat lain... itu jek dia hadapnye sampai nasi pun taknak makan... ini yg kosong dia punye laju klu aku curahkan coklat lg ikut atas ntah mcmane dia punye mkn pun tak tau lah... hehehe... ikut resepi ni mmg sedap tau pastu senang pulak tu nak membuatnye... klu korang teringin bole la try resepi kat bwh ni ye...


anakku amani mkn sampai aku terpaksa simpan tempat lain tau...


Bahan-bahan :

  • 3/4 cawan serbuk koko/coklat - aku guna 2/4 serbuk koko + 1/4 coklat chip (huhu.. koko abis)
  • 1 cawan gula pasir - aku letak 3/4 cwn jek
  • 1 cawan minyak masak - aku guna minyak jagung
  • 1 cawan susu cair/ sejat
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 3 biji telur - dipukul sedikit.
  • 1 1/4 cawan tepung gandum
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
  • 1 sudu teh baking powder


Cara-cara :

- Campurkan serbuk koko/coklat, gula pasir, susu cair  dan minyak di dalam periuk 
- Masak dgn api yg kecil, kacau hingga gula cair dan sebati, tak perlu sampai mendidih
- Matikan api, biarkan suam dan ketepikan (Masukkan dlm mangkuk lbh besar klu periuk kecil)

- Ayak tepung , soda bikarbonat dan baking powder bersama

- Masukkan susu pekat ke dalam adunan yang telah menjadi suam tadi dan digaul rata 
- Selepas itu, masukkan telur dan gaul sebati
- Akhir sekali masukkan tepung sikit-sikit dan gaul hingga sebati 
- Isikan adunan kek 3/4 penuh dlm loyang kerana kek akan mengembang dan kukus selama 30 minit atau sehingga masak (kek sudah masak apabila cucuk dgn lidi dan lidi bersih bila dikeluarkan)
- Boleh juga dikukus dlm acuan apam yg dialas dgn papercup kecil selama 10 min
- Aku kukus dlm mangkuk aluminium dialas papercup besar selama 15-20 minit (mcm gambar diatas)



Selamat Mencuba... :)



KUIH KOSUI aka kaswi



      Mood nak masak dah tak berapa nak ada skrg ni... huhuuuu... mood nak blk kg jek yg tgh bekobar2 ni... lg 1 mood semestinye nak makan masakan mak la... kikikiiii... tak sabar rasanye... makin menghitung makan lambat la harinye nak sampai... sabo2... heheheee...

      Kali ni aku nak share kuih kosui yg aku buat kelmarin... selain apam, kuih ni salah satu dari kuih yg mmg selalu aku buat kat umah ni.. mmg tak jemu kami sekeluarga makan kuih ni... hari ni rajin la plk aku nak update lg sekali... hehehee... korang boleh klik kat sini klu nak tgk entry sblm ni... 

      Aku copy paste kan lg skali resepinye kat bwh ni ye... jgn malas2 tau sbb nak buatnye mudah jek... bahan2 pun senang dan selalunye mmg ada kat umah... oklah, jumpe lg di entry akan dtg...


mmg besttt...


Bahan-bahan : (buat stgh adunan dpt 25 ketul dlm acuan lompang)
  • 1 cwn gula merah
  • 3/4 cwn gula pasir - bole tambah lg klu suka manis
  • 5 cwn air - bole kurangkn 1/2 cwn klu tak suka lembut sgt
  • 2 cwn tpg gandum
  • 1/2 cwn tpg ubi
  • 1 sk air kapur
  • kelapa parut digaul dgn sedikit garam - dikukus seketika utk tahan lbh lama


Cara-cara :

-  Masakkan gula bersama air sehingga gula larut, ditapis dan dibiarkan sejuk
-  Panaskan kukusan
-  Sapu sedikit minyak pd loyang atau acuan
-  Bancuh bahan2 kecuali kelapa dan ditapis
-  Masukkan ke dlm loyang atau acuan
-  Kukus selama 40 min utk loyang dan 20 min utk acuan lompang atau kukus sehingga masak
-  Setelah masak biarkan sejuk seketika dan bolehlah dihidang bersama kelapa parut



Selamat Mencuba...:)

SOTONG MASAK TUMIS BERSANTAN



    Salam penuh keceriaan utk anda semua... ceeewahhh... hari ni hati berbunga2 sikit... biaselahkan... heheheee... harap2 korang semua pun ok2 jek ye... 

      Hari ni aku nak share masakan sotong yg aku masak beberapa hari yg lepas.. mmg terbukti kesedapanye tau... tak sia2 aku mencuba... resepi ni aku dpt dari seorang kawan masa makan kat rumah dia... dia kata resepi ni rubiah suparman masak utk restoran dia.. ntahlah, tak pasti aku kesahihannye sebab tak pernah pegi kan... kikikiii... dah lama dah aku dpt resepi ni, tp tak pernah masak, ni baru mencuba.. masa kawan bg resepi ni xde sukatan pun so, aku hentam jeklah... alhamdulillah menjadi dan sedap...

      Aku sharekan resepinye kat bwh ye... gambo aku ni mmglah tak berapa nak menarik sgt tp rasanye gerenti sedap... heheee...


mmg x percayalah kesedapanye..


Bahan-bahan :

  • 1/2 kg sotong - dipotong bulat, dicuci bersih dan ditoskan (dikelar2 pun ok)
  • 5 tangkai cili kering - dibuang biji dan direndam dgn air panas *
  • 4 bj bwg merah *
  • 1 bj bwg putih *
  • sedikit halia *
  • sedikit lengkuas * - aku tak letak
  • sedikit kunyit hidup *
  • 2 btg serai -diketuk
  • daun limau purut - ni pun aku tak letak
  • 1 cwn santan
  • garam/perasa
  • minyak masak - utk menumis


Cara-cara :

- Kisar bahan bertanda * hingga lumat
- Panaskan minyak dlm kuali dan tumis bahan kisar hingga pecah minyak dan masukkan serai
- Masukkan sotong dan gaul seketika
- Masukkan santan dan daun limau purut, masak hingga mendidih (sotong akan mengeluarkan air)
- Masukkan garam/perasa dan masak seketika
- Matikan api dan bolehlah dihidang



Selamat Mencuba... :)



Jumaat, 19 April 2013

PAU 2 in 1



      Pau lg... kikikiii... sampai dah majuk hubbyku tak dpt mkn pau kaya... so, nak buat mcmana terpaksa jgk membuatnye... tp ikhlas tau...kikikiii... aku buat pau ni semalam... kali ni aku buat 2 jenis sekaligus.. puas hati.. semua hati terjaga... xde sape dah yg bole majuk2 lg... heheheee... aku uli 1 adunan ikut resepi kat bwh ni tp aku bahagikan kpd 2.. 1 bhg aku buat pau kaya kukus dan 1 lg aku buat pau goreng kacang... utk kukus dptlah 7 ketul dan pau grg plk dpt 8 ketul... pau goreng kecil sikit dpd kukus tu yg terlebih seketul... kikikiii...  utk mkn ptg semalam aku kukuskan my hubby pau kaya dan utk pau goreng, aku grg sekejap jek sekadar matikan yis pastu simpan dlm peti ais dan dptlah utk makan ptg td plk... jimat tenaga utk harini... heheee... walaupun dah disimpan tp tetap sedap... lps ni klu aku nak buat ape2 paulah aku akan terus guna resepi ni jek sebab resepi nilah resepi yg terbaik... Gebu, lembut dan tahan lama...

      Aku syorkan jgk kpd yg nak try boleh cuba resepi ni k... tak menyesal punya... puashati tau klu ape yg kite buat menjadi dan sedap... tak sia2 aku mencuba dan terus mencuba... korang pun jgn lepaskan peluang ni tau.. cuba ye... utk famly kite, penat tolak tepi.. bila diaorg suke mkn hilanglah penat tu semua... oklah, bole tgk resepi kat bwh ni ye... jumpe lagi di resepi kuihmuih akan dtg... 


Dua dua menjadi pujaan hatiku..
 
 
Bahan-bahan :
  • 21/2 tepung gandum
  • 3/4 sk yis
  • 1 sudu mkn lemak sayur/ shortening
  • 1/2 sk baking powder
  • 3 sudu makan gula
  • 3/4 air suam
  • inti kacang - utk pau goreng
  • inti kaya - utk pau kukus
  • daun pisang/kertas-dipotong 4 segi

Cara-cara :
 
- Campurkan air, yis dan gula dan kacau sehingga gula larut 
- Dlm mangkuk lain, masukan tepung, garam, dan baking powder dan digaul rata
- Campurkan bahan-bahan diatas dan diuli
- Masukan lemak sayur/shortening, uli lg sehingga licin.
- Rehatkan doh selama 40 min hingga 1 jam. Doh akan naik 2x ganda.
- Selepas itu, tekan-tekan utk mengeluarkan angin pd doh
- Bahagikan doh kepada beberapa bahagian, buat bentuk bulat
- Ambil doh yg pertama dibuat, canaikan dan isikan inti di tengah doh tadi
- Tutup kemas dan dibulatkan 
- Bila dah siap, rehatkan selama 40 min hingga 1 jam dan biarkan doh naik sedikit 
 
utk pau goreng :
 
- Panaskan minyak dan goreng pau hingga kekuningan dgn api yg kecil
- Angkat dan toskan
 
utk pau kukus :
 
- Panaskan air dlm kukusan hingga mendidih (air perlu lbh 1/2 pengukus)
- Bungkus penutup pengukus pakai kain dan kukus pau selama 10 minit (jgn lbh)
- Angkat bersama penutup letak tempat lain baru keluarkan pau 
 
- Bolehlah dihidang 






Selamat Mencuba... :)

IKAN SELAR MASAK SAMBAL & BENDI GORENG



      As salam... Semoga kehidupan kite semua berada didlm lindungan dan diberkati Allah swt.. bukan ape.. semenjak nak PRU ni mcm2 kes ada... saudara mara pun bole bergaduh & bpecah belah sbb brlainan fahaman politik... hmmmm... tak kiralah korang nak brpolitik ape pun tp jgn sampai tersasar dah la... kpd umat islam harap berjaga2 dlm memangkah... cite pasal politik la pulak aku ni... heheee... 

      oklah, kite terus jek kpd resepi k... kali ni aku nak share resepi ikan masak sambal yg aku masak semalam.. tgh2 dok masak tibe2 plk teringat 'rasanye aku tak pernah update ikan sambal'... apelagi tgh2 hidang sempatlah aku ambik gambo ikan ni... siap dgn sayur sekali... kikikiii..  aku suka masak resepi ni pakai ikan selar mcmni, ikan kerisi, tenggiri pun sedap... dah harini aku masak selar, so gambo ikan selar jeklah yg ada... heheheee... oklah, aku letakkan resepinye kat bwh ye... cubalah...
 



Bahan-bahan :

  • 4 ekor ikan selar - dibasuh dgn asam garam, toskan dan lumur dgn sedikit garam
  • 15 tangkai lada kering - direndam dgn air panas *
  • 4 bj bwg merah *
  • 1 bj bwg putih *
  • sedikit halia *
  • sedikit kunyit hidup *
  • bwg besar - dihiris kasar
  • sedikit air asam
  • garam/perasa
  • minyak masak 

Cara-cara :

-  Kisar bahan bertanda * hingga lumat
-  Panaskan minyak didlm kuali dan goreng ikan hingga garing / separuh masak. Angkat.
-  Gunakan minyak grg ikan td dan tumis bahan kisar hingga btl2 garing
-  Masukkan air asam, garam/perasa
-  Kemudian masukkan ikan yg tlh digrg td dan masak hingga sebati
-  Akhir sekali masukkan bwg hiris seketika dan matikan api
-  Sedia utk dihidang





       Utk sayur bendi grg ni tak pyh la aku nak letak resepi beria2 ye... buat malu jek kan... heheheee... bwg besar, bwg putih, lada cili/merah dihiris nipis.. sedikit ikan bilis... smuanye ditumis dgn sedkit minyak panas.. masukkan garam/perasa.. pastu masukkanlah sayur dan dikacau hingga agak layu... matikan api dan bolehlah dihidang...



Selamat Mencuba... :)


Isnin, 15 April 2013

KUIH GENDANG KASTURI aka kuih kacang



      Gendang kasturi? pelikkan nama kuih ni.. setelah dikaji mungkin sebab kuih ni bulat mcm gendang, tu yg dinamakan cmtu... pandai2 jek la aku mentafsir... kikikiii... masa kecik2 dulu aku suka mkn kuih ni.. lbh2 lg kulit dia... mcm sedap jek... jakon masa zaman kanak2.. tp alhamdulillah... skrg ni bukan jek mkn tp mampu buat kuih ni dgn sendiri dan hasilnye yg sgt sedap... bile digigit, dlmnye lembut jek tau... aku bersyukur sgt diberikan anugerah yg sgt beharga masa umur aku 30an ni... dgn suami yg amat menggalakkan dan selalu bg kritikan yg membina buat aku... terharu sgt... timakasih my hubby... :)

      Nak buat kuih ni xdelah susah sgt pun... bak kata org, senang jek... ingat lg masa tak tau buat dulu, dlm hati ckp mcmana lah nak buat... sbb tak tau, tu yg susah... tak gitu... heheheee... oklah, aku update resepinye kat bwh ye... buat tau... sedap... lg2lah buat sendiri, bole ikut citarasa sendiri... nak keras, nak lembek, semua bole.. tp aku pilih yg lembut... kikikiii...

Gendang kasturi ku yg mmg lembut dan sungguh sedap...


Bahan-bahan :

  • 1 cwn kcg hijau - direndam beberapa jam
  • 3/4 cwn gula - nak manis lg bole tambah
  • 1sk garam
  • 3 sudu makan penuh kelapa parut
  • air secukupnye - utk merebus kcg


Cara-cara :

- Kacang dicuci dan ditoskan
- Rebus kcg bersama 7 cwn air hingga btl2 empuk (tambah air jika perlu) & hingga kering
- Setelah kering, boleh masukkan gula, garam dan kelapa parut
- Masak lg sehingga kering
- Apabila agak kering perlahankan api dan perlu kacau selalu agar tak hangit
- Ia telah masak apabila tidak lg meletop2
- Matikan api dan biar sejuk
- Setelah sejuk, bentukkan bulat2 dan leperkan sedikit
- Ulang proses sehingga siap semuanye

Adunan tepung :

  • 3/4 cwn tpg gandum
  • 1/2 sudu makan marjerin
  • 1 sk garam
  • 1 cwn air - tak perlu abiskan pun takpe
  • pewarna kuning - aku guna serbuk kunyit jek
  • minyak masak - utk menggoreng 

 
- Campurkan semua dan kacau sebati
- Masukkan air sikit2 jgn cair sgt
- Panaskan minyak masak dlm kuali
- Celupkan inti yg telah dibentuk kedlm adunan tepung dan masukkan kedlm minyak panas
- Goreng hingga keemasan, angkat dan toskan
- Boleh la dihidang dan makan panas/biar sejuk seketika



Selamat Mencuba... :)


Ahad, 14 April 2013

IKAN KERISI MASAK LEMAK CILI API



      Lama mengidam nak mkn ikan kerisi masak lemak ni... tp sejak akhir2 ni susah btl nak dpt ikan kerisi segar kat paso... frust btl la... ni pun dpt dekat tesco jek... takpelah, dpt jgk tunaikan keinginan anak tekak ni... kebiasaannye aku klu masak lemak mesti letak tomato... mmg suka sgt tp stok tomato takde plk kat umah ni.. hubby biasenye klu gi paso seminggu 2 kali jek... pandai2lah aku nak adjust... klu dah mmg wajib perlu ada dlm masakan, kenalah hubby terjah ke tesco... nasib baiklah tesco ni dekat jek, bukak tingkap dah nampak tesco tg pinang punya gah... hehehee.. buah tomato diiktiraf sbg x wajib, so hubby pun tak layan la klu suruh gi tesco... kikikikiiii...

      kpd sesape yg tak tau lg nak masak lemak cili api ni, lehlah intai kat bwh ni ye.. klu korng taknak letak bwg pun takpe... tak jd masalah... aku letak sikit jek, wat syarat... oklah, intai jgn tak intai... heheheeee....


mmg terangkat...


Bahan-bahan :

  •  4 ekor ikan kerisi saiz sederhana - dibasuh asam garam dan toskan
  • 15 bj cili api *
  • 2 bj bwg merah *
  • kunyit hidup *
  • 2 btg serai - diketuk
  • 1-2 kpg asam gelugor / sedikit air asam jawa
  • santan cair + santan pekat
  • garam/perasa
* lg sedap klu masak sekali dgn nenas.. 


Cara-cara :

- Tumbuk / kisar lumat bahan bertanda *
- Masukkan ikan dan serai  kedlm periuk bersama bahan2 kisar
- Masukkan sekali santan cair, asam dan masak di atas api hingga ikan hampir masak
- Setelah itu, bolehlah dimasukkan santan pekat dan garam/perasa
- Gaul sebati, masak dgn api perlahan dan perlu selalu dikacau agar santan tidak bergentel (tahi minyak)
- Setelah ikan masak, matikan api dan bolehlah dihidang

* jgn sampai jd tahi minyak sebab mmg terus tak sedaplah masak lemak cili api nanti...



nyum2...

      mee goreng ni aku buat utk sarapan pg td.. simple jek... aku letak  isi ayam cincang, fishball ngn tauhu jek... maklumlah utk sarapan pg takyah nak banyak sgt rencahnye.. bukan nak puji diri sendirilah, walaupun simple tp mmg terbaik... klu korang nak try boleh tgk kat sini sama jek ramuannye.. saje jek kan aku nak jamu mata kat sini.. oklah, sampai jumpa lg entry akan dtg dgn keizinanNya...



Selamat Mencuba... :)
 

Jumaat, 12 April 2013

PAU GORENG GEBU



      Hai semua.. jumpe lg kite di entry yg seterusnye... dgn anugerah yg diberikan dpt lg aku buat sesuatu yg baru... alhamdulillah... dgn hati yg ikhlas nak buat utk hubby ngn anak2 tersayang, aku berjaya hasilkan pau goreng yg mmg sedap... gebu ko... dan spt biase hubbyku ckp 'terbaikk'.. kikikiiii...

      Aku buat pau goreng ni utk makan ptg td... makan pau grg bersama air kopi made in BP... gabungan yg mmg cukup hebat.. heheheee.. aku buat pau grg ni guna resepi donut dan intinye aku letak inti kcg lbh aku buat pau haritu... kebetulan mmg aku buat inti tu bnyak dan simpan dlm peti ais... mmg tahan lama... oklah, aku letak resepinye kat bwh ye... klu rajin trylah buat... tak kecewa punya... janji ikut resepi.. ok, jumpe lg... as salam..

Pau goreng idamanku...


Bahan-bahan : (aku buat 1/2 adunan ni dpt 13 ketul, klu kecil lg boleh dpt lbh)

  • 4 cwn tpg gandum
  • 1 sk baking powder
  • 3 sudu makan susu tpg
  • 4 sb gula
  • 2 sk yis - dibancuh dgn air suam dan dibiar 10 min
  • 2 sb marjerin - dicairkan
  • 1 bj telo
  • 200ml air - agak2 la ye, klu air tak habis pn xpe
  • inti kcg merah secukupnye (boleh rujuk kat sini ye)


Cara-cara :

-  Masukkan tpg dan baking powder ke dlm mangkuk bersama susu tpg
-  Pukul telo sedikit dan dicampur dgn marjerin
-  Selepas 10 min yis akan berbuih dan masukkan kedalam tepung dan digaul sebati
-  Masukkan juga telo yg dicampur marjerin td, gaul semua hingga sebati
-  Masukkan air sikit2 dan uli hingga menjadi doh dan tak melekat ditangan
-  Tutup dan biarkan 45 min hingga doh mengembang
-  Selepas tu, tumbuk2 doh buang angin dan uli kejap
-  Ambil sedikit doh dan bulatkan hingga doh habis
-  Kemudian, ambil doh yg pertama dibulatkan, isikan inti , tutup balik, bulat2kan semula
   (setelah diisikan inti harus tutup blk doh dgn sempurna ditakuti terbuka semasa menggoreng)
-  Ulang hingga siap dan rehatkan lg 20 minit, biar dia mengembang lg sekali
-  Akhir sekali, boleh la goreng dgn api yg kecil, angkat dan toskan
-  Bolehlah terus dihidang dan makan. bila dah sejuk tak sedap
 



Selamat Mencuba.. :)

MEE KARI BEST



     Tgh2 dok nak update blog ni lupa plk aku nak follow cite TV3 'sebenarnye saya isteri dia'... terus off.. ni br nak sambung blk.. hehehee... mcm best pulak cite tu... skrg ni dh abis, leh la aku sambung blk... kikikiii...

      utk hari ni aku nak share resepi mee kari, semestinye la resepi mak aku kan.. sebenarnye rindu kat mak ni dh membara sgt... rindu sgt.. semoga Alllah swt melindungi mak aku dari segala keburukan.. tunggu ye mak... bulan 5 nanti kite jumpe... lamanye lahai nak sampai bulan 5... nasib baiklah ada hubby yg menyenangkan hati klu tak lg la bertambah rindunye diriku ini.. hehehe...

      Oklah, aku sharekan resepinye kat bwh kpd sape2 yg rasa nak mencuba.. aku rasa la kan resepi ni dah mmg yg terbaik... tak payah korang nak tambah lada kering lg ke, asam keping ke... cukup!! jgn tambah dah... heheheeee... klu nak tambah jgk tambahlah sotong ke, udang ke sebab aku buat simple jek letak ayam, isi kerang ngn fishball.. tp tu pun dah cukup mantap tau... sooodappp... x caye?? TRY la.... heheheee...



Mee kari yg terbaikk...


Bahan-bahan :

  • 1/2 kg mee kuning - dicelo dan ditoskan
  • ayam - dipotong kecil
  • isi kerang
  • fishball
  • sawi
  • kulit kayu manis, bunga cengkih, buah pelaga - 3 sekawan
  • 2 bj bwg kecil - hiris nipis
  • 1 peket rempah kari yg kecil - sy tambah lg 1 sudu - dibancuh dgn sedikit air
  • santan
  • minyak masak
* boleh jgk nak tambah udang, sotong dll... 


      Bahan kisar :
  • 6 bj bwg merah
  • 2 bj bwg putih
  • 1-2 sb udang kering
  • sedikit halia - sikit jek tau, tak letak pun xpe kot

      Bahan sampingan :
  • 3 bj telo - direbus, dikopek dan dibelah 2
  • 3 kpg tauhu - digoreng dan dipotong2
  • taugeh - dicelo dan ditoskan
  • lada merah - dipotong nipis
  • daun sup - dicincang halus
  • bawang goreng

Cara-cara :

- Panaskan minyak masak didlm periuk dan masukkan bwg hiris, 3 sekawan dan ditumis hingga kekuningan
- Masukkan bahan kisar dan tumis hingga naik bau
- Masukkan rempah dan tumis lg hingga agak garing
- Selepas itu, masukkan ayam dan digaul seketika
- Barulah masukkan santan dan dibiar mendidih
- Setelah itu, masukkan kerang dan fishball
- Akhir sekali masukkan sawi
- Matikan api dan bolehlah dihidang bersama bahan sampingan



Selamat Mencuba... :)

Khamis, 11 April 2013

IKAN SIAKAP 3 RASA & SOTONG GORENG TEPONG



      Alhamdulillah.. dah 2 3 ari hujan jek kat sini... rasa sejuk jek.. tu yg best.. nyenyak semua org tido... hehehee... entry kali ni aku nak share ikan 3 rasa yg aku masak semalam... aku masak ikan ni sebab terkeco tgk adik aku upload gambo yg dia masak aritu... ape lg, bila air liur dah tertelan mmglah kena usahakan... kikikikiii... 

      Nak dipendekkan cite, aku ngn anak2 ikut hubby gi paso, btl2 dpn mata ikan siakap ni memanggil2 aku... aku pilih yg sedang jek.. terus suruh tokeh ikan tu siang & belah tgh... klu aku yg belah, hancur agaknye ikan tu nanti... kikikiii... ikan ni mmg fresh, sedap bangat tau.. tak rugi beli ikan fresh ni wlau harganye mahal sikit.. klu murah sgt tp x sedap pun tak guna jgk kan... 

      Aku masak ikut resepi yg sama mcm kat sini... resepi mak aku lah.. sejak aku dah cuba resepi yg sedap ni aku mmg tak buat lg ikut resepi lain... resepi ni mudah jek... mmg tak rumit pun nak cari bahan2nye... klu ikutkan my hubby ada letak thai sos yg cair tu la, sos ikan la... mcm2.. rumit... buat mcm ni jek... senang dan sedap... semua suka.. no komen.. hehehee...

     Aku letak resepi yg marvelles ni kat bwh ye.. selain ikan ni aku goreng sotong grg tpg sekali... aku share la sekali resepinye kat bwh.. hehehee.. resepi aku ni senang2 jek... nak cuba pun tak susah punye... ok, sampai disini sj... jumpe lagi...

     

 mmg x layan lain la klu dh mkn ikan ni... nyum2...


Bahan-bahan :
  • 1-2 bj bwg besar
  • 1-2 bj bwg putih
  • sedikit halia
  • 1 btg serai
  • 1 bunga kantan
  • beberapa bj lada cili - ikut kepedasan masing2
      * semua bahan-bahan diatas dipotong dadu / dihiris nipis
  • 1 ekor ikan siakap
  • 2 sudu sos cili
  • 2 sudu sos tomato
  • 2 sudu sos tiram
  • garam/perasa
  • sedikit air
  • sedikit tepung
  • minyak masak secukupnye

Cara-cara :

- Lumur ikan dgn sedikit garam dan ditabur sedikit tepung
- Panaskan minyak yg banyak didlm kuali dan goreng ikan hingga garing, angkat dan toskan
- Ambil sedikit minyak goreng ikan td dan tumis bahan-bahan yg dihiris hingga naik bau
- Masukkan semua jenis sos dan kacau sebati
- Masukkan sedikit air, garam dan perasa
- Masak seketika dan matikan api
- Masukkan ikan dlm pinggan hidang dan tuangkan kuah td keatasnye
- Terus dihidang dan dimakan terus





 sotong grg tpg Ku yg rangup..


Bahan-bahan :
  
  • Sotong - di potong bulat, dicuci bersih dan ditoskan hingga kering
  • 5 sb tpg gandum
  • 2 sb tpg jagung
  • 1 bj telor
  • sedikit serbuk lada sulah
  • serbuk kunyit
  • sedikit garam
  • minyak masak

Cara-cara :

- Pecahkan telor dlm mangkuk dan masukkan serbuk kunyit dan garam
- Kemudian masukkan sotong yg telah tos dan disebatikan
- Dlm mangkuk lain, satukan tpg dan digaul dgn serbuk lada sulah
- Panaskan minyak yg banyak dlm kuali hingga betul2 panas
- Ambil sotong dan golekkan pada tpg td dan masukkan dlm minyak yg telah panas
- Goreng seketika hingga kekuningan, angkat dan toskan (gunakan tisu dapur lg bagus)
- Bolehlah dihidang



Selamat Mencuba... :)


Selasa, 9 April 2013

PAU & INTI KACANG MERAH



      Penat jgk nak update ni... bukan penat ape... lenguh tangan... tp takpelah.. kena kuatkan semangat utk terus menghidupkan blog aku yg tak seberapa ni... bukan utk sape pun tp utk adik2 tersayang dan mungkin akan sampai kpd anak2ku nanti... ceeewahhhh....

      Harini aku buat pau kacang.. mmglah feveret aku kan... kikikiii... en hubby jgn marah... tak marah punye sbb seketul demi seketul pau masuk kedlm mulut dia... hehehee... tp sempat dia request nak pau kaya... penatlah tangan ni nak mnguli... lain la klu ada bread makerkan... tp utk hubbyku yg tercinta nanti akan ku laksanakan jua... heheheee...

      Rajin bukan nak katelahkan... inti pun aku buat sendiri tau.. mcm tak caya jek kan... mlm smlm aku dah rendam kacang merah, pastu pagi td terus buat inti dulu sebelum masak tghari... dpt banyak... leh simpan, nti rajin nak buat pau goreng plk... nyum.. nyum... terlioq plk..

      Oklah, malaslah nak berceloteh panjang lebar... aku letak resepi pau ngan inti kacang kat bawah ye... haaa... sblm terlupa klu korang nak cuba buat pau inti kelapa boleh tgk kat sini k. try lah.. in sha Allah menjadi... jgn lupa masa kite masak memasak ni bacalah apa yg patut.. sekurang2nye dimulai dgn bismillah.... Berkat dan sedap... amin...

 Pau kacang mmg la faveret aku...



Bahan-bahan : (aku buat 1/2 adunan dpt 8 bj pau)
  • 21/2 tepung gandum
  • 3/4 sk yis
  • 1/2 sk lemak sayur/ shortening
  • 1/2 sk baking powder
  • 2 sb gula
  • 3/4 air suam
  • sedikit garam 
  • inti kacang - tgk resepi kat bwh
  • daun pisang/kertas-dipotong 4 segi

Cara-cara :
- Campurkan air, yis dan gula dan kacau sehingga gula larut 
- Dlm mangkuk lain, masukan tepung, garam, dan baking powder dan digaul rata
- Campurkan bahan-bahan diatas dan diuli
- Masukan lemak sayur/shortening, uli lg sehingga licin.
- Rehatkan doh selama 40 min hingga 1 jam. Doh akan naik 2x ganda.
- Selepas itu, tekan-tekan utk mengeluarkan angin pd doh
- Bahagikan doh kepada beberapa bahagian, buat bentuk bulat
- Ambil doh yg pertama dibuat, canaikan dan isikan inti di tengah doh tadi
- Tutup kemas dan dibulatkan 
- Bila dah siap, rehatkan selama 40 min hingga 1 jam dan biarkan doh naik sedikit
- Panaskan air dlm kukusan hingga mendidih (air perlu lbh 1/2 pengukus)
- Bungkus penutup pengukus pakai kain dan kukus pau selama 10 minit (jgn lbh)
- Angkat bersama penutup letak tempat lain baru keluarkan pau 
- Bolehlah dihidang  



 aku ambik gambo tak betol... cahaya mengganggu..



Bahan-bahan : (buat 1/2 adunan pun lbh dari cukup)

  •  250gm kacang merah - direndam semalaman dan direbus hingga empuk
  • 1 cwn gula pasir
  • 1/2 kpg gula melaka - (aku pakai gula pasir jek)
  • 2sb tpg jagung - dibancuh dgn sedikit air (tak letak pun takpe)
  • sedikit garam
  • 1 cwn minyak masak
  • 1 helai daun pandan

Cara-cara:

- Kisar kacang yg telah empuk bersama air rebusan sehingga halus
- Masak semua bahan kecuali tpg jagung sehingga agak pekat
- Bahan akan meletop2 semasa dimasak
- Kemudian masukkan bancuhan tpg jagung dan dikacau lagi sehingga betul2 kering
- Bila adunan berat semasa mengacau dan kering bolehlah dimatikan api- Angkat dan dibiar sejuk

* Untuk masukkan inti ke dalam pau bolehlah dibulat2kan supaya senang proses menutup balik doh pau



Selamat Mencuba.... :)


BUBUR SOMSOM PANDAN



      Sejuk jek arini... mmg bestlah... harap2 sampai kemalam... baru best nak tido... hehehe... siang2 ni tak boleh nak tido.. banyak keje yg perlu dibereskan... jgn ckp surirumah goyang kaki jek ye... surirumahlah sebenarnye yg banyak kerja tau... dari bangun tido sampai nak tutup mata ada jek kerja yg nak dibuat... nak mengupdate ni pun 1 kerja jgk... kikikikiiii...

      ptg ni kami minum ptg bersama pau kacang tp utk entry ni aku nak update dulu minum ptg kami smlm... aku buat bubur som som perisa pandan pulak... sblm ni aku pernah buat kat sini .. korang intai la ye... aku buat ni khas utk anakku amani sebab dia mmg suka sgt... mungkin sbb ada air gula kot.. banyak dia makan... mmg xde simpan lg, habis sekali hadap... hehehe...

     aku letakkan resepinye kat bawah ye... cuba tau... senang jek.. oklah, jumpa di entry pau kacang aku pulak ye... bye..


suke sgt tgk anakku mkn... suke sgt dia dgn somsom ni..


Bahan-bahan : (dlm acuan lompang dpt 20 biji)
  • 1 cwn tpg beras
  • 1sudu makan penuh tpg jagung  - tak letak pun takpe
  • 31/2 cwn santan
  • sehelai daun pandan
  • 1/2 sk garam
  • Pati pandan/air pandan


Cara-cara :

- Bancuh tpg dgn santan dan masukkan pati pandan
- Kemudian tapis kedalam kuali
- Kacau dgn api perlahan hingga meletop2 dan berkilat
- Tuang dlm acuan atau loyang dan biar sejuk
- Jika suka sejuk masukkan dlm peti ais beberapa jam sebelum dihidang dgn air gula


Bahan Air gula :


  • 1 cwn gula melaka yg telah diracik
  • 11/2 cwn air
  • 1 helai daun pandan
 Cara-cara :

- Masukkan semua bahan dlm periuk dan dikacau hingga gula hancur
- Tapiskan dan dibiar sejuk




Selamat Mencuba... :)


Jumaat, 5 April 2013

BIHUN SUP SIMPLE



      Hari mendung mcm nak hujan... smlm pun cmni gak tp tak jd ujan.. harap2lah harini turunlah hujan... panas sgt... bahang.. hehehe.. nasib baik masih mampu tersenyum... bolehlah jgk nak mengupdate blog yg tak seberapa ni...  

      Utk entry kali ni aku nak share bihun sup yg aku masak semalam... simple jek aku buat... pakai apa yg ada jek... tak yah membazir nak gi beli... kikikiii... simple2 pun licin tau... habis semua tak cukup bihun kuah2 semua licin dihirup... cam kebuloq jek kan... heheheee...

      walaupun simple aku share jgk resepinye kat bwh ye... klu korang taknak simple, korang tambah jeklah ape yg korang nak... aku letak resepinye kat bawah ye... 


Bihun sup yg mesti dihirup sampai titisan terakhir..


Bahan-bahan :

  • Bihun -  dicelor dgn sedikit serbuk kuniyt, klu suka bihun kuning
  • 5 bj bwg merah *
  • 1-2 bj bwg putih *
  • sedikit udang kering - direndam *
  • 2 bj bwg merah - dihiris
  • 1 btg kulit kayu manis }
  • 1 bunga lawang } 3 sekawan
  • 2-3 bj buah pelaga }
  • 1-2 sudu serbuk lada sulah
  • ayam - dipotong kecil, bahagian tulang2 lg sedap - dicuci bersih dan toskan
  • sotong - dipotong bulat - dicuci bersih dan ditoskan
  • telo - tak letak pun takpe (aku letak sebab hubby suka)
  • sawi 
  • daun saderi
  • bwg goreng 
* korang boleh jgk tambah udang, fishball, carot, bunga kobis dll... (panjang sgt aku nak taip bahan2 yg boleh dimasukkan) korang pikirlah sendiri ye..


Cara-cara :

- Blender semua bahan bertanda *
- Panaskan sedikit minyak, masukkan bwg hiris, 3 sekawan dan tumis hingga kekuningan
- Masukkan bahan blender dan tumis hingga naik bau
- Masukkan juga serbuk lada sulah, kacau sebati dan biar hingga agak garing
- Masukkan ayam dan dikacau sebati, bia ayam sedikit kental
- Selepas tu, masukkan air dan tunggu hingga mendidih
- Selepas mendidih, masukkan sotong
- Kemudian, bolehlah dipecahkan telo jika suka
- Bila semuanye dah masak, masukkan sawi, bia seketika dan tutup api
- Taburkan bawang goreng dan daun saderi
- Dihidang dgn sambal kicap


 Utk Sambal Kicap :

  • 10 bj cili api
  • 2 bj bwg putih
  • kicap
  • gula
  • sedikit garam
- Tumbuk semua bahan diatas kecuali kicap
- Masukkan dlm mangkuk kecil dan tuangkan kicap
- Kacau sebati dan boleh dimakan dgn bihun sup





Selamat Mencuba.... :)

Khamis, 4 April 2013

NASI LEMAK SAMBAL TUMIS TELOR



      Boleh dikatakan rata2 rakyat Malaysia suka nasi lemak... tp ada jgk yg tk suka... lbh2 lg yg jg badan... org mcm aku yg tak jg badan ni mmg bertambah2 la sukanye... kikikiii... biasenye org mkn pagi utk sarapankn tp lain citenye dgn aku... aku masak nasi lemak ni tghari semalam... utk sekali mkn jek.. klu dah siang mlm melampaulah nanti berlemak lemaknye... hehehe... kali ni aku buat nasi lemak  cukup syarat... sambal tumis telor, ayam grg, timun, kcg & ikan bilis grg...  puas hati... sedap tau... lbh2 lg aku pakai beras moghul... bertambah2lah sedapnye.. hehehe...

      aku letak resepi nasi lemak dgn sambal tumis telo kat bawah ye... ayam grg aku grg kunyit jek... oklah, selamat mencuba dan jumpa lg di entry2 akan dtg...


 Nasi lemak aku yg mmg terbaikk...
 
 
Bahan-bahan : (utk 3-4 org mkn)
utk nasi : 1 pot beras : 1.5 pot air
  • 2 pot beras moghul - dicuci dn direndam dgn 2 pot air selama 30min (aku terus rendam dalam periuk nasi elektrik, senangkan)
  • 1 pot santan pekat - santan pekat yg dibeli
  • sedikit halia - diketuk
  • 2 helai daun pandan - disimpul
  • sedikit garam

cara-cara :

- Selepas 20-30 min beras direndam masukkan santan, garam, halia dan daun pandan
- Petik suis dan tunggu hingga masak
- Sementara nasi masak boleh la masak sambal tumis      


utk sambal tumis telor :

  • 4 bj telor - direbus dan dikupas kulit
  • 15 tangkai lada kering -dipotong dan direndam dgn air panas *
  • sedikit ikan bilis *
  • 1 bj bwg besar *
  • 1 bj bwg putih *
  • secubit belacan *
  • sedikit air asam
  • bawang besar dipotong 
  • sedikit gula
  • garam/perasa
  • sedikit minyak

cara-cara :

-  Blender bahan bertanda *
-  Panaskan minyak di dlm kuali dan goreng telur dan angkat (tak grg pun takpe)
-  Ambil sedikit bwg potong dan masukkan dlm minyak grg telor td
-  Kemudian masukkan bahan blender dan tumis hingga garing - garing btl2 tau
-  Masukkan air asam dan  telor td dan masak sehingga agak pekat
-  Masukkan sekali gula, garam/perasa

KUIH LAPIS F&N



      Selamat ptg smua... makan ape ptg ni??? aku goreng keropok lekor jek... tamu dtg kerumah bwk keropok lekor utk kami.. mmg terbaik... tamu yg dtg ni sblh hubby aku... mmg selalu diaorg dtg bwk mcm2 utk kami...  'rezki jgn ditolak, musuh jgn dicari'... heheheee... 

      Hari ni aku nak share kuih lapis F&N yg aku buat kelmarin... aku buat kuih ni pakai kordial sirap F&N... senang jek aku bg nama kn... bedal jek... kikikiiii... pakai kordial ni sng jek... dah tak payah nak tambah esen lg sebab mmg dah ada wangi sirap... sedap tau.. korang mesti cuba tau... pandai2 lah korang nak adjust mcmana pun ye... hehehee... klu korang nak buat kuih lapis mcm biase tu boleh tgk kat sini  k. Aku letak resepi kuih lapis F&N aku kat bawah tau... jgn tak cuba... hehehe...
     

Kuih lapis idaman malaya...



Bahan-bahan :
  • 11/2 cwn tepung gandum
  • 1/4 cwn tepung beras
  • 1/4 cwn tepung jagung
  • 3/4 cwn gula pasir
  • 3 cwn santan (jgn pakai santan kotak, pakai santan ori k)
  • 1 camca teh garam
  • kordial sirap F&N
  • sedikit pewarna merah - jika perlu
* klu nak tambah santan lg 1/2 pun xpe..
   seelok2 adunan kuih lapis : 2 cwn tpg = 4 cwn bater


Cara-cara :

- Panaskan pengukus dan sapukan sedikit minyak pada loyang atau alas dgn plastik
- Campurkan semua bahan-bahan kecuali pewarna/kordial
- Tapis adunan dan bahagikan kpd 2 bahagian
- Satu bahagian dicampur dgn kordial dan sedikit pewarna dan satu lg biar warna asal
- Mulakan bahagian bawah dengan warna putih dan kukus selama 7 minit.
- Lapisan kedua dengan warna merah dan kukus lg
- Ulang proses yg sama hingga selesai. Anda akan mendapat 6 lapisan.



Selamat Mencuba...

Rabu, 3 April 2013

AYAM KICAP BERSOS & SOTONG CINCAI



      Bertemu lg kite kat sini... alhamdulillah... syukur dgn nikmatnye... mg kami skluarga lbh dimurahkan lg dgn rezki yg halal... kehidupan ni lbh bermakna wlaupun tak sekaya raya.. sedih tgk kluarga yg porak peranda... ntah nape ari ni ter emo la sikit... hati ni sayu jek... moga semuanye baik2 belaka...

      oklah, sebenarnye aku nak share masakan yg aku masak beberapa hari lps.. masak kicap ni mmg la fav anakku amani... klu makan sampai licin abis dijilatnye... kesian klu org tgk.. mcm dh bape ari tak makan... kikikiii... sblm ni aku dah masak ayam masak kicap berempah kat sini . selain tu aku masak sotong cincai... heheheeee... pandai2 jek aku letak nama masakan aku... aku nak masak sambal kebetulan ada org dtg secara tiba2 tp malangnye lada kering abis langsung.. hubby gi paso pg tu siap dh tulis list lg tp tang lada kering plk dia tak beli... so, aku masak jek la apa yg ada... hehehe... masa org smpai ayam kicap mmg dh tgh masak ats dapur so bnyak tu jek la.. tu yg kena tambah lauk lain nak bg org mkn... dah org dtg tghari, takkanlah tuan umah tak bagi makan... kedekutnye lahai... hehehe... nasib baik la my hubby baru gi paso ada lauk dlm peti ais, klu takde jwbnye sardin ngn telo  je la...
      aku letak resepi yg tak seberapa ni kat bwh ye... klu korang nak cuba dipersilakan... masak kicap ni mcm2 style ada... pilih jek nak yg mana... tp bukan nak ckp besar la... resepi aku ni mesti korang tak menyesal punya klu try... he..he..hee....


Ayam kicap bersos mmg menjilat jari...


Bahan-bahan :

  • 6-8 ketul ayam - dicuci bersih dan ditoskan
  • 5 bj bwg merah *
  • 1 bj bwg putih *
  • halia *
  • sedikit lada hitam *
  • bwg besar - dipotong
  • 1 kulit kayu manis }
  • 1 bunga lawang }3 sekawan
  • 2-3 buah pelaga }
  • 1 sudu sos cili
  • 1/2 sudu sos tomato
  • kicap manis
  • sedikit air
  • minyak masak

Cara-cara :

- Ayam dilumur dgn sedikit garam dan digoreng garing/separuh masak
- Tumbuk/kisar bahan bertanda *
- Ambil sedikit minyak goreng ayam td dan masukkan 3 sekawan
- Masukkan bahan kisar td dan tumis hingga naik bau
- Masukkan sos dan biar hingga agak garing
- Masukkan sedikit air  bersama dgn kicap manis
- Masukkan garam/perasa, jgn banyak sebab dah ada rasa masin
- Masukkan ayam dan masak dgn api perlahan hingga agak pekat
- Akhir sekali masukkan bawang hiris, matikan api dan boleh dihidang

* cadangan utk masak kicap ni biar masak awal sikit sblm dihidang supaya ayam mesra dan lg sedap...




Sotong yg wlaupun cincai tp sedap jgk...



Bahan-bahan :

  • beberapa ekor sotong - dipotong bulat, basuh dan ditoskan
  • 1 bj bwg besar - dipotong
  • 1-2 bj bwg putih - dipotong
  • 1 btg serai - dipotong
  • sedikit halia - dipotong
  • 1 bj lada merah - dipotong
  • 3 bj lada cili - dipotong
  • 1 bj tomato - dibelah 4
  • sedikit air asam jawa
  • garam/perasa
  • minyak masak utk menumis

Cara-cara :

- Panaskan minyak dlm kuali dan tumis bahan2 yg dipotong hingga naik bau
- Masukkan sotong yg telah ditoskan dan dikacau sebati
- Masukkan air asam jawa, tomato, garam/perasa
- Masak sekejap dan matikan api



Selamat Mencuba... :)


Ahad, 31 Mac 2013

PAU INTI KELAPA YG GEBU



      Alhamduillah.. percubaan keduaku membuat pau berjaya dgn cemerlangnye... bukan percubaan pertamaku disini  tak berjaya, cuma tak berapa cemerlang jek... kikikiiii... kali ni aku rehatkan doh bg dia naik lama sikit tak mcm yg perama yg aku buat dulu... hasilnye mmg mngagumkan... lembut dan gebu jek... suka sgt2 yg sememangnye aku ni mmg peminat pau.. klu singgah rehat kat R&R mmg pau la yg aku cari... he..he..he...

      Kali ni aku buat letak inti kelapa dan 3 dpdnye letak kaya permintaan anak aku la... tp inti kelapa aku hitam la plk... dah mcm inti kcg hitam pun ada... kikikiii... aku pakai gula merah tu yg jd hitam.. yg bagusnye pakai gula melaka... cantik sikit warnanye... pakai yg mana pun klu terkena yg warna gelap tu mmg ni lah hasilnye... hehehe... pe2 pun kpd yg nak try pau gebu ni aku letak resepi kat bwh ye.. Bahan2 senang jek.. nak buat pun senang... korang bole letak inti apa pun yg korang suka..   ok, jumpa lg...


Pau gebuku yg mmg nak buat lg... sedappp...



Bahan-bahan : (aku buat 1/2 adunan dpt 9 bj pau)


  • 21/2 tepung gandum / tepung pau - aku pakai tpg gandum jek
  • 3/4 sk yis
  • 1/2 sk lemak sayur/ shortening
  • 1/2 sk baking powder
  • 2 sb gula
  • 3/4 air suam
  • sedikit garam 
  • inti kaya - aku pakai kaya agromas 
  • inti kelapa - aku buat sendiri
  • daun pisang/kertas-dipotong 4 segi (aku kertas minyak/papercup)

Cara-cara :
- Campurkan air, yis dan gula dan kacau sehingga gula larut 
- Dlm mangkuk lain, masukan tepung, garam, dan baking powder dan digaul rata
- Campurkan bahan-bahan diatas dan diuli
- Masukan lemak sayur/shortening, uli lg sehingga licin.
- Rehatkan doh selama 40 min hingga 1 jam. Doh akan naik 2x ganda.
- Selepas itu, tekan-tekan utk mengeluarkan angin pd doh
- Bahagikan doh kepada beberapa bahagian, buat bentuk bulat
- Ambil doh yg pertama dibuat, canaikan dan isikan inti kegemaran di tengah doh tadi
- Tutup kemas dan dibulatkan 
- Bila dah siap, rehatkan selama 40 min hingga 1 jam dan biarkan doh naik sedikit
- Panaskan air dlm kukusan hingga mendidih (air perlu lbh 1/2 pengukus)
- Bungkus penutup pengukus pakai kain dan kukus pau selama 10 minit (jgn lbh)
- Angkat bersama penutup letak tempat lain baru keluarkan pau 
- Bolehlah dihidang  


Utk inti :
  • 1 cwn kelapa parut
  • 3 sb gula merah (lg bagus pakai gula melaka)
  • daun pandan 
  • sedikit air - jika perlu
 - Masak semua bahan diatas dgn api yg perlahan dan dikacau selalu hingga kering

Selamat Mencuba... :)

Jumaat, 29 Mac 2013

RESEPI AIR SOYA



      Entry kali ni adalah yg terhebat sebenarnye sebab satu2nye resepi air yg nak aku kongsikan resepinye kat sini... Air soya ni mmg jd air fav kami skluarga.. nak buat air ni mestilah dgn bantuan my hubby utk gunakan energy dia... hehehee... biaselah tangan aku ni tak kuat sgt nak memerah kcg soya ni... klu tak perah dgn sempurnanye rugilah banyak khasiat2 dia tertinggal... kikikiiii... hubbyku ckp alasan la tu... ckp jek la malas... heheheeee... 

     korang boleh la layan gambo kat bwh ni ye.. aku letak resepinye kat bwh jgk... dah lepas ni tak payah nak membeli lg.. buat tau. senang jek.. kebersihan pun terjaga.. tak rugi... untung ada... heheheeee...


Air Soya idaman hati...



Bahan-bahan : (boleh dpt lebih 4 liter air soya)

  • 1/2 kg kacang soya - dicuci dan direndam 5-8 jam
  • air secukupnya
  • gula secukup rasa
  • beberapa helai daun pandan - disimpul


Cara-cara :

- Ramas2 kcg soya yg tlh direndam utk tanggalkan kulitnye, basuh dan toskan
- Kisar kacanag soya hingga lumat
- Tapis hampas yg telah dikisar gunakan kain sebelum dimasukkan kedlm periuk
- Ulang proses mengisar hingga habis
- Boleh dikisar lg sekali hampasnye jika perlu mengikut kepekatan yg diingini
- Kemudian masak air soya dgn api yg kecil dan perlu dikacau selalu
- Masukkan daun pandan dan sedikit garam
- Akhir sekali masukkan gula secukup rasa
- Boleh diminum panas/sejuk
- Selebihnya perlu disimpan dlm peti sejuk




Selamat Mencuba... :)

Khamis, 28 Mac 2013

KEK BATIK MARIE



      'mama, buatlah kek biskut'... kek biskut?? kikikiii... ye tak ye jgk kan... nama jek kek tp tak pakai tepung pun... biskut jek... hehehe... itulah uniknye kek batik ni... kek batik ni bagusnye tahan lama... leh wat kudap utk anak2... mak ngn bapak pun bole tumpang sekaki... heheee... aku buat satu adunan ni dpt banyak berhari2 baru habis.. kena makan sikit2 baru sedap... hadap makan banyak2 muak nanti... dah tak nikmat... lg satu nak buat pun bukanye susah.. senang jek.. senang pastu sedap... mmg laju jek la bile bahan semua ada..

      oklah, aku taipkan resepinye kat bwh ye.. mesti ramai yg dah taukan... maklumlah resepi ni antara resepi yg popular kat malaysia ni... hehehee... sblm ni aku dah pernah kongsi resepi ni kat sini
      


Kek batik yg tak pernah jemu...



Bahan-bahan :
  • 2 cwn milo
  • 3sk serbuk koko
  • 1 peket biskut marie 300g - dipatah 2
  • 1 cwn / 250g buttercup
  • 1 sk esen vanila - tak letak pn takpe
  • 1 cwn / 1/2 tin susu pekat


Cara-cara :

-   Masukkan bahan-bahan kecuali biskut ke dalam periuk atau kuali dan dikacau sebati
-   Jangan dibiarkan dan kacau selalu hingga pekat likat
-   Bila dah pekat, masukkan biskut dan kacau sebati keseluruhan biskut
-   Matikan api, tak perlu kacau lama sebab nanti biskut lembek
-   Masukkan bahan dalam loyang yg dialas plastik supaya senang dikeluarkan
-   Biarkan sejuk seketika dan dimasukkan kedalam peti sejuk
-   Biarkan betul2 sejuk dan bolehlah dikeluarkan dan dipotong kecil



Selamat Mencuba... :)




AYAM UNGKEP/TERUTUP



      Kali ni aku nak share masakan org jawa... Ungkep/terutup... maaflah ye klu resepinya tersalah sebab aku mintak resepi ni pun kat mokde aku yg sememangnye org melayu jgk... kikikiiii... tp takpelah... masakan ni kan bole dipelbagaikan.. he..he..heee... masak ungkep ni pedas2 sikit lg terangkat.. makan plk dgn nasi panas... Pehhhh... terliur ko... padahal baru jek masak tghari smlm...

      klu korang pun terliur bole la try masak resepi kat bwh ni ye... msti puashati punye.. tak caye try la... heheheee...


Ayam ungkep ku yg mmg laris..


Bahan-bahan :

  • 6-8 ketul ayam -dicuci dan ditoskan
  • 15 bj lada cili *
  • 1 bj bwg besar *
  • 1 bj bwg putih *
  • sedikit halia *
  • 1-2 btg serai - diketuk
  • 1sb ketumbar - direndam dan ditumbuk kasar
  • 1 asam keping
  • sedikit air
  • minyak utk menumis

Cara-cara :

- Kisar bahan bertanda *
- Panaskan sedikit minyak dlm kuali dan masukkan bahan2 kisar dan tumis hingga naik bau
- Masukkan jg serai dan ketumbar, tumis hingga agak garing
- Masukkan ayam dan digaul sebati
- Masukkan air paras2 ayam, asam keping , dikacau dan tutup kuali
- Sesekali perlu dikacau takut hangit dan masak hingga agak kering dgn tertutup
- Setelah masak dan agak kering bolehlah dimatikan api



Selamat Mencuba... :)








PAU INTI KAYA



      Suke sgt mkn pau.. lbh2 lg pau kacang tp takut nak buat sebab org kata leceh sikit nak buat pau ni... sebab dah teringin sgt nk buat aku pun intai2 la resepi dihujug jari ni... hehehee... aku try resepi yg paling senang pd aku... akhirnye, alhamdulillah.. walaupun tak cemerlang tp aku berjaya jgk buat pau ni... sukanye hanya tuhan yg maha mengetahui... kiranya percubaan pertama aku ni berjayalah tp takdelah gah mcm yg org2 teror tu buat... Berselera aku dgn anak2 makan... lembut jek... sedap... hubby takde masa aku buat ni... dia keje.. so, kena buat lg utk my hubby plk... hehehee...

      Aku share resepinye kat bwh ye.. lps ni aku nak buat lg tp nak pakai inti lain plk... inti kacang atau kelapa... inti kcg kena beli dah siaplah tp klu kelapa boleh jgk buat sendiri... pikir2kan dulu.. oklah, aku nak sambung entry lain utk resepi lain yg tertunggak...







Bahan-bahan : (aku buat 1/2 adunan dpt 8 bj pau)


  • 21/2 tepung gandum / tepung pau - aku pakai tpg gandum jek
  • 3/4 sk yis
  • 1/2 sk lemak sayur/ shortening
  • 1/2 sk baking powder
  • 2 sb gula
  • 3/4 air suam
  • sedikit garam 
  • inti kaya - aku pakai kaya agromas 
  • daun pisang/kertas-dipotong 4 segi (aku pakai papercup yg beso, tu je yg ada)


Cara-cara :

- Campurkan air, yis dan gula dan kacau sehingga gula larut 
- Dlm mangkuk lain, masukan tepung, garam, dan baking powder dan digaul rata
- Campurkan bahan-bahan diatas dan diuli
- Masukan lemak sayur/shortening, uli lg sehingga licin.
- Rehatkan doh selama 30 minit. Doh akan naik 2x ganda.
- Selepas itu, tekan-tekan utk mengeluarkan angin pd doh
- Bahagikan doh kepada beberapa bahagian, buat bentuk bulat dan rehatkan 10 minit 
- Ambil doh yg pertama dibuat, canaikan dan isikan inti kegemaran di tengah doh tadi
- Tutup kemas dan dibulatkan 
- Bila dah siap, rehatkan selama 5-10minit dan biarkan doh naik sedikit.
- Panaskan air dlm kukusan hingga mendidih
- Bungkus penutup pengukus pakai kain dan kukus pau selama 10 minit
- Angkat dan bolehlah dihidang



Selamat Mencuba... :)