Isnin, 22 April 2013

SOTONG MASAK TUMIS BERSANTAN



    Salam penuh keceriaan utk anda semua... ceeewahhh... hari ni hati berbunga2 sikit... biaselahkan... heheheee... harap2 korang semua pun ok2 jek ye... 

      Hari ni aku nak share masakan sotong yg aku masak beberapa hari yg lepas.. mmg terbukti kesedapanye tau... tak sia2 aku mencuba... resepi ni aku dpt dari seorang kawan masa makan kat rumah dia... dia kata resepi ni rubiah suparman masak utk restoran dia.. ntahlah, tak pasti aku kesahihannye sebab tak pernah pegi kan... kikikiii... dah lama dah aku dpt resepi ni, tp tak pernah masak, ni baru mencuba.. masa kawan bg resepi ni xde sukatan pun so, aku hentam jeklah... alhamdulillah menjadi dan sedap...

      Aku sharekan resepinye kat bwh ye... gambo aku ni mmglah tak berapa nak menarik sgt tp rasanye gerenti sedap... heheee...


mmg x percayalah kesedapanye..


Bahan-bahan :

  • 1/2 kg sotong - dipotong bulat, dicuci bersih dan ditoskan (dikelar2 pun ok)
  • 5 tangkai cili kering - dibuang biji dan direndam dgn air panas *
  • 4 bj bwg merah *
  • 1 bj bwg putih *
  • sedikit halia *
  • sedikit lengkuas * - aku tak letak
  • sedikit kunyit hidup *
  • 2 btg serai -diketuk
  • daun limau purut - ni pun aku tak letak
  • 1 cwn santan
  • garam/perasa
  • minyak masak - utk menumis


Cara-cara :

- Kisar bahan bertanda * hingga lumat
- Panaskan minyak dlm kuali dan tumis bahan kisar hingga pecah minyak dan masukkan serai
- Masukkan sotong dan gaul seketika
- Masukkan santan dan daun limau purut, masak hingga mendidih (sotong akan mengeluarkan air)
- Masukkan garam/perasa dan masak seketika
- Matikan api dan bolehlah dihidang



Selamat Mencuba... :)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan