Khamis, 25 April 2013

AYAM MASAK KURMA



      As salam semua... mg hari ni lebih baik dr semalam dan seterusnye... mg semua hidup gembira dgn keluarga tersayang... hidup besederhana tp hati senang lbh baik dr hidup mewah tp jiwa tak tenteram.. klu ditakdirkan satu hari nanti Allah limpahkan rezki yg melimpah ruah pd kite, jgnlah sombong dan merasa angkuh... ingatlah sape kite dimasa lalu... 'peringatan utk dr sendiri'... 'bukan senang dan senang dan bukan susah klu nak susah'...

      oklah, kite terus kpd resepi yg aku masak tghari td... ayam masak kurma jek... mukadimah mcm best jek kan tp ini jeklah yg aku mampu masak... kikikiii... aku klu masak ayam kurma ni suka kuah yg agak cair sedikit... aku rasa lg sedap klu mcm tu... pe2 pun ikut tekak masing2 la ye... almaklumlah tekak kite ni lain2... tp xpe, dlm masakan ni buatlah ape pun yg korang suka, janji menepati selera.. lain lah klu buat kuih/kek, mmglah kena ikut sukatan yg betul... salah sukat alamatnye tak jd la... heheheeee...

      Aku sharekan resepi cincai2 kat bwh ni ye.. korang upgrade la klu suka... heeee...  sampai bjumpa lg utk resepi yg akan dtg... selamat memasak...
      

antara masakan fav kami sekeluarga...



Bahan-bahan :
  • 1/2 ekor ayam - dipotong ikut suka, dicuci bersih dan ditoskan
  • 8 ulas bwg merah *
  • 2 ulas bwg putih *
  • seinci halia *
  • 1 btg serai - diketuk/dikisar
  • kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga -3 sekawan
  • 2 bj bwg merah - dihiris halus
  • 1 bj bwg besar - dibelah 4
  • sepeket kecil rempah kurma adabi - aku tambah lg 1 sb (dibancuh dgn sedikit air)
  • santan
  • garam/perasa

Cara-cara :

- Blender bahan bertanda *
- Panaskan sedikit minyak di dlm kuali dan goreng bwg yg dihiris bersama 3 sekawan hingga kekuningan
- Kemudian masukkan bahan blender dan tumis hingga naik bau bersama serai ketuk
- Masukkan rempah dan tumis lg hingga agak garing
- Masukkan ayam dan biar seketika
- Kemudian masukkan santan dan masak dgn api sederhana (aku suka kuah yg agak cair sedikit)
- Setelah ayam masak masukkan garam/perasa, bwg yg telah dibelah dan dibiar masak seketika
- Setelah itu bolehlah dimatikan api dan sedia utk dihidang



Selamat Mencuba.... :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan