Isnin, 22 April 2013

KUIH KOSUI aka kaswi



      Mood nak masak dah tak berapa nak ada skrg ni... huhuuuu... mood nak blk kg jek yg tgh bekobar2 ni... lg 1 mood semestinye nak makan masakan mak la... kikikiiii... tak sabar rasanye... makin menghitung makan lambat la harinye nak sampai... sabo2... heheheee...

      Kali ni aku nak share kuih kosui yg aku buat kelmarin... selain apam, kuih ni salah satu dari kuih yg mmg selalu aku buat kat umah ni.. mmg tak jemu kami sekeluarga makan kuih ni... hari ni rajin la plk aku nak update lg sekali... hehehee... korang boleh klik kat sini klu nak tgk entry sblm ni... 

      Aku copy paste kan lg skali resepinye kat bwh ni ye... jgn malas2 tau sbb nak buatnye mudah jek... bahan2 pun senang dan selalunye mmg ada kat umah... oklah, jumpe lg di entry akan dtg...


mmg besttt...


Bahan-bahan : (buat stgh adunan dpt 25 ketul dlm acuan lompang)
  • 1 cwn gula merah
  • 3/4 cwn gula pasir - bole tambah lg klu suka manis
  • 5 cwn air - bole kurangkn 1/2 cwn klu tak suka lembut sgt
  • 2 cwn tpg gandum
  • 1/2 cwn tpg ubi
  • 1 sk air kapur
  • kelapa parut digaul dgn sedikit garam - dikukus seketika utk tahan lbh lama


Cara-cara :

-  Masakkan gula bersama air sehingga gula larut, ditapis dan dibiarkan sejuk
-  Panaskan kukusan
-  Sapu sedikit minyak pd loyang atau acuan
-  Bancuh bahan2 kecuali kelapa dan ditapis
-  Masukkan ke dlm loyang atau acuan
-  Kukus selama 40 min utk loyang dan 20 min utk acuan lompang atau kukus sehingga masak
-  Setelah masak biarkan sejuk seketika dan bolehlah dihidang bersama kelapa parut



Selamat Mencuba...:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan