Sabtu, 27 April 2013

AYAM GORENG BEREMPAH



      Agak frust jgk aku masa nak update entry kali ni... bukan ape... aku tak sempat + terlupa nak ambik gambo masakan utk entry ni... sebenarnya aku masak ayam goreng berempah ni makan dgn nasi lemak... mmg terangkat tau... tup2 ini jeklah yg ada... itu pun gambo ayam goreng yg aku goreng utk kali kedua utk mkn mlm plk... tp nasi lemaknye dah abis... tuk malam mkn ngn nasi putih jek... huhuhuuuu.... alangkah bestnye klu dpt ambik gambo siap dgn set hidangan  nasi lemak tu... semua tu hanya tinggal kenangan... klu nak jgk kenalah buat lg... tp kena tunggulah ntah bile sebab kami dah nak blk kg...

      oklah, utk tak menghampakan diri sendiri aku sharekan jgk resepinye kat bwh ye... kikikiii... korang agak2 la ye sukatannye.. aku perap ayam tu semalaman, sok pgnye baru grg mkn ngn nasi lemak.. sedap tau... korang bleh cuba tak kiralah nak makan ngn ape pun... gatah gitu jek pun sedap giler...  cubalah klu nak tau kehebatannye... heheheee... 

    
perghh!! sedap...


Bahan-bahan :

  • Ayam -dipotong ikut suka, cuci bersih dan toskan
  • bwg besar *
  • bwg putih *
  • halia *
  • serai *
  • rempah kari daging
  • garam
  • minyak masak

Cara-cara :

- Kisar bahan bertanda *
- Masukkan ayam kedlm mangkuk dan curah bahan kisar
- Masukkan rempah kari dan sedikit garam
- Gaul sebati semuanye dan perap beberapa jam / semalaman (simpan dlm peti ais)
- Panaskan minyak dlm kuali dan goreng ayam yg telah diperap sehingga garing
- Angkat dan toskan
- Sedia utk dihidang



Selamat Mencuba... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan