Selasa, 9 April 2013

BUBUR SOMSOM PANDAN



      Sejuk jek arini... mmg bestlah... harap2 sampai kemalam... baru best nak tido... hehehe... siang2 ni tak boleh nak tido.. banyak keje yg perlu dibereskan... jgn ckp surirumah goyang kaki jek ye... surirumahlah sebenarnye yg banyak kerja tau... dari bangun tido sampai nak tutup mata ada jek kerja yg nak dibuat... nak mengupdate ni pun 1 kerja jgk... kikikikiiii...

      ptg ni kami minum ptg bersama pau kacang tp utk entry ni aku nak update dulu minum ptg kami smlm... aku buat bubur som som perisa pandan pulak... sblm ni aku pernah buat kat sini .. korang intai la ye... aku buat ni khas utk anakku amani sebab dia mmg suka sgt... mungkin sbb ada air gula kot.. banyak dia makan... mmg xde simpan lg, habis sekali hadap... hehehe...

     aku letakkan resepinye kat bawah ye... cuba tau... senang jek.. oklah, jumpa di entry pau kacang aku pulak ye... bye..


suke sgt tgk anakku mkn... suke sgt dia dgn somsom ni..


Bahan-bahan : (dlm acuan lompang dpt 20 biji)
  • 1 cwn tpg beras
  • 1sudu makan penuh tpg jagung  - tak letak pun takpe
  • 31/2 cwn santan
  • sehelai daun pandan
  • 1/2 sk garam
  • Pati pandan/air pandan


Cara-cara :

- Bancuh tpg dgn santan dan masukkan pati pandan
- Kemudian tapis kedalam kuali
- Kacau dgn api perlahan hingga meletop2 dan berkilat
- Tuang dlm acuan atau loyang dan biar sejuk
- Jika suka sejuk masukkan dlm peti ais beberapa jam sebelum dihidang dgn air gula


Bahan Air gula :


  • 1 cwn gula melaka yg telah diracik
  • 11/2 cwn air
  • 1 helai daun pandan
 Cara-cara :

- Masukkan semua bahan dlm periuk dan dikacau hingga gula hancur
- Tapiskan dan dibiar sejuk




Selamat Mencuba... :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan