Jumaat, 19 April 2013

PAU 2 in 1



      Pau lg... kikikiii... sampai dah majuk hubbyku tak dpt mkn pau kaya... so, nak buat mcmana terpaksa jgk membuatnye... tp ikhlas tau...kikikiii... aku buat pau ni semalam... kali ni aku buat 2 jenis sekaligus.. puas hati.. semua hati terjaga... xde sape dah yg bole majuk2 lg... heheheee... aku uli 1 adunan ikut resepi kat bwh ni tp aku bahagikan kpd 2.. 1 bhg aku buat pau kaya kukus dan 1 lg aku buat pau goreng kacang... utk kukus dptlah 7 ketul dan pau grg plk dpt 8 ketul... pau goreng kecil sikit dpd kukus tu yg terlebih seketul... kikikiii...  utk mkn ptg semalam aku kukuskan my hubby pau kaya dan utk pau goreng, aku grg sekejap jek sekadar matikan yis pastu simpan dlm peti ais dan dptlah utk makan ptg td plk... jimat tenaga utk harini... heheee... walaupun dah disimpan tp tetap sedap... lps ni klu aku nak buat ape2 paulah aku akan terus guna resepi ni jek sebab resepi nilah resepi yg terbaik... Gebu, lembut dan tahan lama...

      Aku syorkan jgk kpd yg nak try boleh cuba resepi ni k... tak menyesal punya... puashati tau klu ape yg kite buat menjadi dan sedap... tak sia2 aku mencuba dan terus mencuba... korang pun jgn lepaskan peluang ni tau.. cuba ye... utk famly kite, penat tolak tepi.. bila diaorg suke mkn hilanglah penat tu semua... oklah, bole tgk resepi kat bwh ni ye... jumpe lagi di resepi kuihmuih akan dtg... 


Dua dua menjadi pujaan hatiku..
 
 
Bahan-bahan :
  • 21/2 tepung gandum
  • 3/4 sk yis
  • 1 sudu mkn lemak sayur/ shortening
  • 1/2 sk baking powder
  • 3 sudu makan gula
  • 3/4 air suam
  • inti kacang - utk pau goreng
  • inti kaya - utk pau kukus
  • daun pisang/kertas-dipotong 4 segi

Cara-cara :
 
- Campurkan air, yis dan gula dan kacau sehingga gula larut 
- Dlm mangkuk lain, masukan tepung, garam, dan baking powder dan digaul rata
- Campurkan bahan-bahan diatas dan diuli
- Masukan lemak sayur/shortening, uli lg sehingga licin.
- Rehatkan doh selama 40 min hingga 1 jam. Doh akan naik 2x ganda.
- Selepas itu, tekan-tekan utk mengeluarkan angin pd doh
- Bahagikan doh kepada beberapa bahagian, buat bentuk bulat
- Ambil doh yg pertama dibuat, canaikan dan isikan inti di tengah doh tadi
- Tutup kemas dan dibulatkan 
- Bila dah siap, rehatkan selama 40 min hingga 1 jam dan biarkan doh naik sedikit 
 
utk pau goreng :
 
- Panaskan minyak dan goreng pau hingga kekuningan dgn api yg kecil
- Angkat dan toskan
 
utk pau kukus :
 
- Panaskan air dlm kukusan hingga mendidih (air perlu lbh 1/2 pengukus)
- Bungkus penutup pengukus pakai kain dan kukus pau selama 10 minit (jgn lbh)
- Angkat bersama penutup letak tempat lain baru keluarkan pau 
 
- Bolehlah dihidang 






Selamat Mencuba... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan