Rabu, 3 April 2013

AYAM KICAP BERSOS & SOTONG CINCAI



      Bertemu lg kite kat sini... alhamdulillah... syukur dgn nikmatnye... mg kami skluarga lbh dimurahkan lg dgn rezki yg halal... kehidupan ni lbh bermakna wlaupun tak sekaya raya.. sedih tgk kluarga yg porak peranda... ntah nape ari ni ter emo la sikit... hati ni sayu jek... moga semuanye baik2 belaka...

      oklah, sebenarnye aku nak share masakan yg aku masak beberapa hari lps.. masak kicap ni mmg la fav anakku amani... klu makan sampai licin abis dijilatnye... kesian klu org tgk.. mcm dh bape ari tak makan... kikikiii... sblm ni aku dah masak ayam masak kicap berempah kat sini . selain tu aku masak sotong cincai... heheheeee... pandai2 jek aku letak nama masakan aku... aku nak masak sambal kebetulan ada org dtg secara tiba2 tp malangnye lada kering abis langsung.. hubby gi paso pg tu siap dh tulis list lg tp tang lada kering plk dia tak beli... so, aku masak jek la apa yg ada... hehehe... masa org smpai ayam kicap mmg dh tgh masak ats dapur so bnyak tu jek la.. tu yg kena tambah lauk lain nak bg org mkn... dah org dtg tghari, takkanlah tuan umah tak bagi makan... kedekutnye lahai... hehehe... nasib baik la my hubby baru gi paso ada lauk dlm peti ais, klu takde jwbnye sardin ngn telo  je la...
      aku letak resepi yg tak seberapa ni kat bwh ye... klu korang nak cuba dipersilakan... masak kicap ni mcm2 style ada... pilih jek nak yg mana... tp bukan nak ckp besar la... resepi aku ni mesti korang tak menyesal punya klu try... he..he..hee....


Ayam kicap bersos mmg menjilat jari...


Bahan-bahan :

  • 6-8 ketul ayam - dicuci bersih dan ditoskan
  • 5 bj bwg merah *
  • 1 bj bwg putih *
  • halia *
  • sedikit lada hitam *
  • bwg besar - dipotong
  • 1 kulit kayu manis }
  • 1 bunga lawang }3 sekawan
  • 2-3 buah pelaga }
  • 1 sudu sos cili
  • 1/2 sudu sos tomato
  • kicap manis
  • sedikit air
  • minyak masak

Cara-cara :

- Ayam dilumur dgn sedikit garam dan digoreng garing/separuh masak
- Tumbuk/kisar bahan bertanda *
- Ambil sedikit minyak goreng ayam td dan masukkan 3 sekawan
- Masukkan bahan kisar td dan tumis hingga naik bau
- Masukkan sos dan biar hingga agak garing
- Masukkan sedikit air  bersama dgn kicap manis
- Masukkan garam/perasa, jgn banyak sebab dah ada rasa masin
- Masukkan ayam dan masak dgn api perlahan hingga agak pekat
- Akhir sekali masukkan bawang hiris, matikan api dan boleh dihidang

* cadangan utk masak kicap ni biar masak awal sikit sblm dihidang supaya ayam mesra dan lg sedap...




Sotong yg wlaupun cincai tp sedap jgk...



Bahan-bahan :

  • beberapa ekor sotong - dipotong bulat, basuh dan ditoskan
  • 1 bj bwg besar - dipotong
  • 1-2 bj bwg putih - dipotong
  • 1 btg serai - dipotong
  • sedikit halia - dipotong
  • 1 bj lada merah - dipotong
  • 3 bj lada cili - dipotong
  • 1 bj tomato - dibelah 4
  • sedikit air asam jawa
  • garam/perasa
  • minyak masak utk menumis

Cara-cara :

- Panaskan minyak dlm kuali dan tumis bahan2 yg dipotong hingga naik bau
- Masukkan sotong yg telah ditoskan dan dikacau sebati
- Masukkan air asam jawa, tomato, garam/perasa
- Masak sekejap dan matikan api



Selamat Mencuba... :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan