Khamis, 25 April 2013

DONUT LEMBUT mmg terbaik



      Slmt malam semua... yg masih lum tido lg jom layan donut lembut aku ni.. poyo jek kan... ntah sapelah yg nak menjengok blog aku yg tak seberapa ni... kikikiii... Mood nak blk kg semakin memuncak2 ni... smakin hari semakin lama pulak masa ni berlalu... heheheee... mcm nak jumpe kekasih bg org yg tgh becinta jek kan... kiikiii... tp betullah.. selain hubbyku, mak la kekasih hati pengubat rinduku tau... BP, tunggu!!! minggu dpn aku sampai... heheheeee...

      Utk kali ni aku nak kongsikan resepi donut yg aku buat ptg td.. sebenarnye nak ngabiskan yis yg tinggal sikit... maklumlah nak ngemas2 umah... nak blk kg la katakan... mcm awal lg tp xpe sikit2 nti x berat sgt... aku klu nak blk kg mmg kena clearkan semua... bg bersih.. baru senang hati nak tinggalkan umah... tepung masih ada lg sikit.. kena habiskan nanti.. buat jemput2 pun ok jgk... lps ni kena berehat dari kuih muih... heheheeee... sian hubbyku... nasib baik dia suami yg memahami.. tahun dpn dah tak bolehlah nak tinggal kat kg lama2 sebab anak dah mula sekolah.. kiranye tahun ni tahun terakhirlah utk aku enjoy... kikikiii... 

      Aku updatekan resepinya kat bwh ye.. sebelum ni aku penah buat kat sini ada penggunaan telor dlm adunan... klu ikut tekak aku, aku lg terpikat dgn resepi kali ni... korang boleh cuba kedua2 resepi klu nak cuba rasa perbandingannye... heheheee... oklah, kite jumpa lg di entry akan dtg...


mmg terbaik sgt la...


Bahan-bahan : 

  • 21/2 tepung gandum
  • 3/4 sk yis
  • 1/2 sk lemak sayur/ shortening
  • 1/2 sk baking powder
  • 2 sb gula
  • 3/4 air suam - tak guna abis pun takpe, agak2 la ye
  • sedikit garam 
  • minyak masak - utk menggoreng
  • gula halus - utk sadur


Cara-cara :

- Campurkan air, yis dan gula dan kacau sehingga gula larut 
- Dlm mangkuk lain, masukan tepung, garam, dan baking powder dan digaul rata
- Campurkan bahan-bahan diatas dan diuli
- Masukan lemak sayur/shortening, uli lg sehingga licin
- Rehatkan doh selama 40 min hingga 1 jam. Doh akan naik 2x ganda.
- Selepas itu, tekan-tekan utk keluarkan angin pd doh
- Bahagikan doh kepada beberapa bahagian, buat bentuk bulat
- Bentukkan hingga doh habis dan tutup lg 30 minit biar dia mengembang lg sekali
- Selepas itu, buat lubang ditengah doh yg telah dibuat2kan td sehingga habis
- Panaskan minyak dlm kuali dan goreng donut dgn api yg kecil dan selalu dibalik2kan
- Setelah kekuningan, angkat dan toskan
- Sadurlah dgn gula halus atau dihias dgn coklat masakan

* utk frozen :
- goreng sekejap utk matikan yis, angkat dan sejukkan
- simpan dlm bekas kedap udara




Selamat Mencuba.... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan