Isnin, 15 April 2013

KUIH GENDANG KASTURI aka kuih kacang



      Gendang kasturi? pelikkan nama kuih ni.. setelah dikaji mungkin sebab kuih ni bulat mcm gendang, tu yg dinamakan cmtu... pandai2 jek la aku mentafsir... kikikiii... masa kecik2 dulu aku suka mkn kuih ni.. lbh2 lg kulit dia... mcm sedap jek... jakon masa zaman kanak2.. tp alhamdulillah... skrg ni bukan jek mkn tp mampu buat kuih ni dgn sendiri dan hasilnye yg sgt sedap... bile digigit, dlmnye lembut jek tau... aku bersyukur sgt diberikan anugerah yg sgt beharga masa umur aku 30an ni... dgn suami yg amat menggalakkan dan selalu bg kritikan yg membina buat aku... terharu sgt... timakasih my hubby... :)

      Nak buat kuih ni xdelah susah sgt pun... bak kata org, senang jek... ingat lg masa tak tau buat dulu, dlm hati ckp mcmana lah nak buat... sbb tak tau, tu yg susah... tak gitu... heheheee... oklah, aku update resepinye kat bwh ye... buat tau... sedap... lg2lah buat sendiri, bole ikut citarasa sendiri... nak keras, nak lembek, semua bole.. tp aku pilih yg lembut... kikikiii...

Gendang kasturi ku yg mmg lembut dan sungguh sedap...


Bahan-bahan :

  • 1 cwn kcg hijau - direndam beberapa jam
  • 3/4 cwn gula - nak manis lg bole tambah
  • 1sk garam
  • 3 sudu makan penuh kelapa parut
  • air secukupnye - utk merebus kcg


Cara-cara :

- Kacang dicuci dan ditoskan
- Rebus kcg bersama 7 cwn air hingga btl2 empuk (tambah air jika perlu) & hingga kering
- Setelah kering, boleh masukkan gula, garam dan kelapa parut
- Masak lg sehingga kering
- Apabila agak kering perlahankan api dan perlu kacau selalu agar tak hangit
- Ia telah masak apabila tidak lg meletop2
- Matikan api dan biar sejuk
- Setelah sejuk, bentukkan bulat2 dan leperkan sedikit
- Ulang proses sehingga siap semuanye

Adunan tepung :

  • 3/4 cwn tpg gandum
  • 1/2 sudu makan marjerin
  • 1 sk garam
  • 1 cwn air - tak perlu abiskan pun takpe
  • pewarna kuning - aku guna serbuk kunyit jek
  • minyak masak - utk menggoreng 

 
- Campurkan semua dan kacau sebati
- Masukkan air sikit2 jgn cair sgt
- Panaskan minyak masak dlm kuali
- Celupkan inti yg telah dibentuk kedlm adunan tepung dan masukkan kedlm minyak panas
- Goreng hingga keemasan, angkat dan toskan
- Boleh la dihidang dan makan panas/biar sejuk seketika



Selamat Mencuba... :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan