Jumaat, 19 April 2013

IKAN SELAR MASAK SAMBAL & BENDI GORENG



      As salam... Semoga kehidupan kite semua berada didlm lindungan dan diberkati Allah swt.. bukan ape.. semenjak nak PRU ni mcm2 kes ada... saudara mara pun bole bergaduh & bpecah belah sbb brlainan fahaman politik... hmmmm... tak kiralah korang nak brpolitik ape pun tp jgn sampai tersasar dah la... kpd umat islam harap berjaga2 dlm memangkah... cite pasal politik la pulak aku ni... heheee... 

      oklah, kite terus jek kpd resepi k... kali ni aku nak share resepi ikan masak sambal yg aku masak semalam.. tgh2 dok masak tibe2 plk teringat 'rasanye aku tak pernah update ikan sambal'... apelagi tgh2 hidang sempatlah aku ambik gambo ikan ni... siap dgn sayur sekali... kikikiii..  aku suka masak resepi ni pakai ikan selar mcmni, ikan kerisi, tenggiri pun sedap... dah harini aku masak selar, so gambo ikan selar jeklah yg ada... heheheee... oklah, aku letakkan resepinye kat bwh ye... cubalah...
 



Bahan-bahan :

  • 4 ekor ikan selar - dibasuh dgn asam garam, toskan dan lumur dgn sedikit garam
  • 15 tangkai lada kering - direndam dgn air panas *
  • 4 bj bwg merah *
  • 1 bj bwg putih *
  • sedikit halia *
  • sedikit kunyit hidup *
  • bwg besar - dihiris kasar
  • sedikit air asam
  • garam/perasa
  • minyak masak 

Cara-cara :

-  Kisar bahan bertanda * hingga lumat
-  Panaskan minyak didlm kuali dan goreng ikan hingga garing / separuh masak. Angkat.
-  Gunakan minyak grg ikan td dan tumis bahan kisar hingga btl2 garing
-  Masukkan air asam, garam/perasa
-  Kemudian masukkan ikan yg tlh digrg td dan masak hingga sebati
-  Akhir sekali masukkan bwg hiris seketika dan matikan api
-  Sedia utk dihidang





       Utk sayur bendi grg ni tak pyh la aku nak letak resepi beria2 ye... buat malu jek kan... heheheee... bwg besar, bwg putih, lada cili/merah dihiris nipis.. sedikit ikan bilis... smuanye ditumis dgn sedkit minyak panas.. masukkan garam/perasa.. pastu masukkanlah sayur dan dikacau hingga agak layu... matikan api dan bolehlah dihidang...



Selamat Mencuba... :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan