Jumaat, 12 April 2013

PAU GORENG GEBU



      Hai semua.. jumpe lg kite di entry yg seterusnye... dgn anugerah yg diberikan dpt lg aku buat sesuatu yg baru... alhamdulillah... dgn hati yg ikhlas nak buat utk hubby ngn anak2 tersayang, aku berjaya hasilkan pau goreng yg mmg sedap... gebu ko... dan spt biase hubbyku ckp 'terbaikk'.. kikikiiii...

      Aku buat pau goreng ni utk makan ptg td... makan pau grg bersama air kopi made in BP... gabungan yg mmg cukup hebat.. heheheee.. aku buat pau grg ni guna resepi donut dan intinye aku letak inti kcg lbh aku buat pau haritu... kebetulan mmg aku buat inti tu bnyak dan simpan dlm peti ais... mmg tahan lama... oklah, aku letak resepinye kat bwh ye... klu rajin trylah buat... tak kecewa punya... janji ikut resepi.. ok, jumpe lg... as salam..

Pau goreng idamanku...


Bahan-bahan : (aku buat 1/2 adunan ni dpt 13 ketul, klu kecil lg boleh dpt lbh)

  • 4 cwn tpg gandum
  • 1 sk baking powder
  • 3 sudu makan susu tpg
  • 4 sb gula
  • 2 sk yis - dibancuh dgn air suam dan dibiar 10 min
  • 2 sb marjerin - dicairkan
  • 1 bj telo
  • 200ml air - agak2 la ye, klu air tak habis pn xpe
  • inti kcg merah secukupnye (boleh rujuk kat sini ye)


Cara-cara :

-  Masukkan tpg dan baking powder ke dlm mangkuk bersama susu tpg
-  Pukul telo sedikit dan dicampur dgn marjerin
-  Selepas 10 min yis akan berbuih dan masukkan kedalam tepung dan digaul sebati
-  Masukkan juga telo yg dicampur marjerin td, gaul semua hingga sebati
-  Masukkan air sikit2 dan uli hingga menjadi doh dan tak melekat ditangan
-  Tutup dan biarkan 45 min hingga doh mengembang
-  Selepas tu, tumbuk2 doh buang angin dan uli kejap
-  Ambil sedikit doh dan bulatkan hingga doh habis
-  Kemudian, ambil doh yg pertama dibulatkan, isikan inti , tutup balik, bulat2kan semula
   (setelah diisikan inti harus tutup blk doh dgn sempurna ditakuti terbuka semasa menggoreng)
-  Ulang hingga siap dan rehatkan lg 20 minit, biar dia mengembang lg sekali
-  Akhir sekali, boleh la goreng dgn api yg kecil, angkat dan toskan
-  Bolehlah terus dihidang dan makan. bila dah sejuk tak sedap
 



Selamat Mencuba.. :)

1 ulasan: