Khamis, 11 April 2013

IKAN SIAKAP 3 RASA & SOTONG GORENG TEPONG



      Alhamdulillah.. dah 2 3 ari hujan jek kat sini... rasa sejuk jek.. tu yg best.. nyenyak semua org tido... hehehee... entry kali ni aku nak share ikan 3 rasa yg aku masak semalam... aku masak ikan ni sebab terkeco tgk adik aku upload gambo yg dia masak aritu... ape lg, bila air liur dah tertelan mmglah kena usahakan... kikikikiii... 

      Nak dipendekkan cite, aku ngn anak2 ikut hubby gi paso, btl2 dpn mata ikan siakap ni memanggil2 aku... aku pilih yg sedang jek.. terus suruh tokeh ikan tu siang & belah tgh... klu aku yg belah, hancur agaknye ikan tu nanti... kikikiii... ikan ni mmg fresh, sedap bangat tau.. tak rugi beli ikan fresh ni wlau harganye mahal sikit.. klu murah sgt tp x sedap pun tak guna jgk kan... 

      Aku masak ikut resepi yg sama mcm kat sini... resepi mak aku lah.. sejak aku dah cuba resepi yg sedap ni aku mmg tak buat lg ikut resepi lain... resepi ni mudah jek... mmg tak rumit pun nak cari bahan2nye... klu ikutkan my hubby ada letak thai sos yg cair tu la, sos ikan la... mcm2.. rumit... buat mcm ni jek... senang dan sedap... semua suka.. no komen.. hehehee...

     Aku letak resepi yg marvelles ni kat bwh ye.. selain ikan ni aku goreng sotong grg tpg sekali... aku share la sekali resepinye kat bwh.. hehehee.. resepi aku ni senang2 jek... nak cuba pun tak susah punye... ok, sampai disini sj... jumpe lagi...

     

 mmg x layan lain la klu dh mkn ikan ni... nyum2...


Bahan-bahan :
  • 1-2 bj bwg besar
  • 1-2 bj bwg putih
  • sedikit halia
  • 1 btg serai
  • 1 bunga kantan
  • beberapa bj lada cili - ikut kepedasan masing2
      * semua bahan-bahan diatas dipotong dadu / dihiris nipis
  • 1 ekor ikan siakap
  • 2 sudu sos cili
  • 2 sudu sos tomato
  • 2 sudu sos tiram
  • garam/perasa
  • sedikit air
  • sedikit tepung
  • minyak masak secukupnye

Cara-cara :

- Lumur ikan dgn sedikit garam dan ditabur sedikit tepung
- Panaskan minyak yg banyak didlm kuali dan goreng ikan hingga garing, angkat dan toskan
- Ambil sedikit minyak goreng ikan td dan tumis bahan-bahan yg dihiris hingga naik bau
- Masukkan semua jenis sos dan kacau sebati
- Masukkan sedikit air, garam dan perasa
- Masak seketika dan matikan api
- Masukkan ikan dlm pinggan hidang dan tuangkan kuah td keatasnye
- Terus dihidang dan dimakan terus





 sotong grg tpg Ku yg rangup..


Bahan-bahan :
  
  • Sotong - di potong bulat, dicuci bersih dan ditoskan hingga kering
  • 5 sb tpg gandum
  • 2 sb tpg jagung
  • 1 bj telor
  • sedikit serbuk lada sulah
  • serbuk kunyit
  • sedikit garam
  • minyak masak

Cara-cara :

- Pecahkan telor dlm mangkuk dan masukkan serbuk kunyit dan garam
- Kemudian masukkan sotong yg telah tos dan disebatikan
- Dlm mangkuk lain, satukan tpg dan digaul dgn serbuk lada sulah
- Panaskan minyak yg banyak dlm kuali hingga betul2 panas
- Ambil sotong dan golekkan pada tpg td dan masukkan dlm minyak yg telah panas
- Goreng seketika hingga kekuningan, angkat dan toskan (gunakan tisu dapur lg bagus)
- Bolehlah dihidang



Selamat Mencuba... :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan