Khamis, 4 April 2013

NASI LEMAK SAMBAL TUMIS TELOR



      Boleh dikatakan rata2 rakyat Malaysia suka nasi lemak... tp ada jgk yg tk suka... lbh2 lg yg jg badan... org mcm aku yg tak jg badan ni mmg bertambah2 la sukanye... kikikiii... biasenye org mkn pagi utk sarapankn tp lain citenye dgn aku... aku masak nasi lemak ni tghari semalam... utk sekali mkn jek.. klu dah siang mlm melampaulah nanti berlemak lemaknye... hehehe... kali ni aku buat nasi lemak  cukup syarat... sambal tumis telor, ayam grg, timun, kcg & ikan bilis grg...  puas hati... sedap tau... lbh2 lg aku pakai beras moghul... bertambah2lah sedapnye.. hehehe...

      aku letak resepi nasi lemak dgn sambal tumis telo kat bawah ye... ayam grg aku grg kunyit jek... oklah, selamat mencuba dan jumpa lg di entry2 akan dtg...


 Nasi lemak aku yg mmg terbaikk...
 
 
Bahan-bahan : (utk 3-4 org mkn)
utk nasi : 1 pot beras : 1.5 pot air
  • 2 pot beras moghul - dicuci dn direndam dgn 2 pot air selama 30min (aku terus rendam dalam periuk nasi elektrik, senangkan)
  • 1 pot santan pekat - santan pekat yg dibeli
  • sedikit halia - diketuk
  • 2 helai daun pandan - disimpul
  • sedikit garam

cara-cara :

- Selepas 20-30 min beras direndam masukkan santan, garam, halia dan daun pandan
- Petik suis dan tunggu hingga masak
- Sementara nasi masak boleh la masak sambal tumis      


utk sambal tumis telor :

  • 4 bj telor - direbus dan dikupas kulit
  • 15 tangkai lada kering -dipotong dan direndam dgn air panas *
  • sedikit ikan bilis *
  • 1 bj bwg besar *
  • 1 bj bwg putih *
  • secubit belacan *
  • sedikit air asam
  • bawang besar dipotong 
  • sedikit gula
  • garam/perasa
  • sedikit minyak

cara-cara :

-  Blender bahan bertanda *
-  Panaskan minyak di dlm kuali dan goreng telur dan angkat (tak grg pun takpe)
-  Ambil sedikit bwg potong dan masukkan dlm minyak grg telor td
-  Kemudian masukkan bahan blender dan tumis hingga garing - garing btl2 tau
-  Masukkan air asam dan  telor td dan masak sehingga agak pekat
-  Masukkan sekali gula, garam/perasa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan