Ahad, 24 Mac 2013

NASI AYAM BEST


      Rindunye kat mak... rindu gak kat masakan mak... rindu nak mkn nasi ayam mak... hehehe... hari ni aku nak share resepi nasi ayam tp bukan resepi mak aku... sj jek nak buat resepi lain sikit... lain kali bila buat resepi mak aku update k. aku masak nasi ayam ni tghari td... semuanye mmg best... sedap sgt kata my hubby cuma ayam tu aku terlebih goreng la.... bukannye ape, tgh2 goreng ada jek yg nak itulah, inilah... budak2 ni bg mama dia stress jek.. nak grg ayam ni mmg tak boleh lama sgt, biar sekejap jek barulah ayamnye lembut... takpe, lain kali aku akan pastikan semuanye marvelless... kikikikiii... tp hubby aku ni mmg bagus selalu bagi kritikan yg membina kat aku... takdelah ckp semuanye baguskan... susahlah isteri nak maju mcmtu... heheheeee... tq darling.. syg lebih2...

     oklah, malas aku nak berceloteh panjng lebar, aku terus dgn resepi istimewa ni... aku letak kat bwh ye kpd yg rajin nak mencuba... resepi aku ni utk kami 4 beranak jek... klu korang ramai leh tambah2kan lg ape yg patut k. heheheee...


Nasi ayam yg mmg best..



Bahan-bahan :

  • 1/2 ekor ayam- dicuci dan dipotong (potong bhgian tulang kecil2 termasuk kaki utk sup dan beberapa ketul dipotong ikut suka utk digoreng)
  • seinci halia- diketuk
- Di dalam periuk,  rebus ayam bersama halia dgn air yg banyak hingga empuk
- Kelurkan ayam yg nak digoreng dan toskan

Bahan perap ayam :
  • 1sk kicap pekat
  • 1sk sos tiram
  • sedikit halia
  • 1 bj bwg putih
  • sedikit minyak bijan
  • sedikit kicap cair / sedikit garam
- Tumbuk halia dan bwg putih
- Perap ayam yg telah ditoskan dgn bahan2 diatas
- Setelah diperap bolehlah digoreng didlm minyak yg panas seketika sahaja utk ayam yg lembut

* klu rasa leceh sgt perap dgn garam kunyit jek....


Bahan utk nasi :
  • 3 cwn beras moghul - dicuci bersih dan direndam dgn 41/2 cwn air selama 30 min
  • 1-2sb butter
  • 1 kulit kayu manis
  • 2 bj buah pelaga
  • 1 bunga lawang
  • 1 bj bwg besar - dihiris
  • 1 bj bwg putih - dihiris
  • sedikit halia - dihiris
  • 4 cwn air rebusan 
  • garam
  • daun pandan 
  • serbuk kunyit - utk warna
  • 1/2 kiub pati ayam - dihancurkan kedlm air rebusan
- Keluarkan 4 cwn air dr beras yg direndam (klu pakai beras biasa tak payah ikut cara ni)
- Panaskan butter dlm kuali dan tumis kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang
- Masukkan bwg dan halia serta daun pandan dan tumis hingga naik bau
- Masukkan beras dan kacau sebati
- Masukkan air rebusan bersama sedikit serbuk kunyit
- Masukkan kedalam periuk nasi dan masukkan jg garam
- Tekan on dan biar nasi masak spt biasa


Bahan utk sup :
  • air rebusan 
  • 4 bj bwg kecil
  • 1 b bwg putih
  • kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga -3 sekawan
  • garam / perasa
  • daun sup
  • bwg goreng
- Blender bwg dan masukkan kedalam air rebusan bersama 3 sekawan
- Masukkan garam / perasa
- Bila dah siap matikan api
- Tabur daun sup dan bwg goreng semasa menghidang

* klu nak tumis pun boleh tp dgn menggunakan minyak yg sedikit


Bahan utk sos :
  • 3 bj cili merah
  • 3 bj bwg putih
  • 1sb sos tomato
  • 1sk garam
  • 1sk gula
  • 1/2 cwn air rebusan
- Blender semua bahan diatas dan dimasak hingga mendidih dan matikan api


Bahan utk kicap :
  • kicap manis
  • cili api - ikut kepedasan masing2
  • air rebusan
- Blender semua bahan diatas dan sedia utk dihidang



Selamat Mencuba.... :)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan