Khamis, 28 Mac 2013

PAU INTI KAYA



      Suke sgt mkn pau.. lbh2 lg pau kacang tp takut nak buat sebab org kata leceh sikit nak buat pau ni... sebab dah teringin sgt nk buat aku pun intai2 la resepi dihujug jari ni... hehehee... aku try resepi yg paling senang pd aku... akhirnye, alhamdulillah.. walaupun tak cemerlang tp aku berjaya jgk buat pau ni... sukanye hanya tuhan yg maha mengetahui... kiranya percubaan pertama aku ni berjayalah tp takdelah gah mcm yg org2 teror tu buat... Berselera aku dgn anak2 makan... lembut jek... sedap... hubby takde masa aku buat ni... dia keje.. so, kena buat lg utk my hubby plk... hehehee...

      Aku share resepinye kat bwh ye.. lps ni aku nak buat lg tp nak pakai inti lain plk... inti kacang atau kelapa... inti kcg kena beli dah siaplah tp klu kelapa boleh jgk buat sendiri... pikir2kan dulu.. oklah, aku nak sambung entry lain utk resepi lain yg tertunggak...







Bahan-bahan : (aku buat 1/2 adunan dpt 8 bj pau)


  • 21/2 tepung gandum / tepung pau - aku pakai tpg gandum jek
  • 3/4 sk yis
  • 1/2 sk lemak sayur/ shortening
  • 1/2 sk baking powder
  • 2 sb gula
  • 3/4 air suam
  • sedikit garam 
  • inti kaya - aku pakai kaya agromas 
  • daun pisang/kertas-dipotong 4 segi (aku pakai papercup yg beso, tu je yg ada)


Cara-cara :

- Campurkan air, yis dan gula dan kacau sehingga gula larut 
- Dlm mangkuk lain, masukan tepung, garam, dan baking powder dan digaul rata
- Campurkan bahan-bahan diatas dan diuli
- Masukan lemak sayur/shortening, uli lg sehingga licin.
- Rehatkan doh selama 30 minit. Doh akan naik 2x ganda.
- Selepas itu, tekan-tekan utk mengeluarkan angin pd doh
- Bahagikan doh kepada beberapa bahagian, buat bentuk bulat dan rehatkan 10 minit 
- Ambil doh yg pertama dibuat, canaikan dan isikan inti kegemaran di tengah doh tadi
- Tutup kemas dan dibulatkan 
- Bila dah siap, rehatkan selama 5-10minit dan biarkan doh naik sedikit.
- Panaskan air dlm kukusan hingga mendidih
- Bungkus penutup pengukus pakai kain dan kukus pau selama 10 minit
- Angkat dan bolehlah dihidang



Selamat Mencuba... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan