Isnin, 25 Mac 2013

PULUT SEKAYA



      As salam semua.. masih diizinkan lg utk aku update blog ni... klu nak ikutkan kesempatan mmg rasanye mcm tak sempat.. walaupun surirumah jek tp boleh tahan penatlah... kikikiii... hari ni aku nak share resepi kuih yg aku buat ptg td... pulut sekaya... nama jek lain... serimuka jgk.. cuma aku letak kaya dlm resepi ni... hari2 bukak peti ais tgk kaya tak abis2...  kesian aku tgk... last2 nilah hasilnye... sblm ni aku pernah buat kuih serimuka pandan kat sini

     utk tak buang masa lg aku letak resepi ni kat bwh ye... korang cuba tau... mesti hubby or anak2 suke punya... Percayalah.... hehehee.. lupa pulak aku, klu korang nak try serimuka jagung bole tgk kat sini

  

Pulut sekaya ku...


Bahan-bahan : (loyang 7 inci)

Lapisan bwh :-
  •  1 cwn beras pulut - basuh dan rendam 2 jam
  •  1 cwn santan cair
  •  1/2sk garam

Cara-cara :

- Panaskan kukusan hingga air mendidih
- Lapik plastik dlm loyang
- Masukkan semua bahan dlm loyang dan kukus selama 30 minit
- Setelah pulut masak, keluarkan dari pengukus dan tekan2 pulut gunakan sudu supaya mampat


Lapisan atas :-

  • 1/2 cwn santan pekat
  • 1/2 cwn air pandan (diambil dari daun pandan yg dikisar)
  • 3 sb tpg gandum
  • 1 sb tpg kastard
  • 1/3 cwn gula
  • 3 sb kaya - (aku guna kaya agromas)
  • 1 bj telo
  • 1/2 sk garam
  • pewarna hijau - jika perlu
* klu takde daun pandan boleh pakai pati pandan


Cara-cara :


- Masukkan semua bahan dlm mangkuk, kacau sebati dan ditapis
- Masak sebentar diatas api yg kecil sehingga berwap sj dan matikan api
- Tuang keatas pulut yg telah dimampatkan perlahan-lahan (perlu ditapis jika terdapat gentelan tepung)
- Kukus selama 20 min dgn api yg sederhana
- Setelah masak perlu dibiar sejuk dulu sebelum dipotong
- Potong dgn pisau plastik



Selamat Mencuba... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan