Isnin, 11 Mac 2013

AYAM PERCIK


     
      Ingat lg dulu2 klu gi pasar mlm mesti nak beli ayam percik... dia punye bau menusuk2 kehidungku sampai kat umah... mmg best betul la... aku cuba lah nak buat tp tak dpt la nak bau mcm tu... kena bakar pakai arang jgk baru naik bau dia... heheheeee... aku dah cuba 2 cara satu bakar pakai oven dan satu lg grg ats kuali leper... tp aku lbh suka grg ats kuali leper sebab lg sedap... masuk oven ayam kering sikit... yg mmg btl2 sedap semestinyalah bakar pakai arang... tp kat umah nak buat mcmane... marah pulak jiran tetangga... kikikikiii... rasanye lain kali nak bakar tepi lautlah... tungggguuuuuuu....

      Aku masak ayam percik ni semalam.. aku ambik resepi kat buku resepi chef wan.. cuma aku tambah kacang dlm masakan ni sebab aku beli dulu mmg ada rasa kacang, tu yg aku tambah tu... hehehe... aku letak resepi kat bawah ye kpd sesiapa yg nak cuba...


Ayam percik yg mmg menyelerakan...


Bahan-bahan :

  • 1/2 ekor ayam
  • 4 btg serai - dititik
  • 1 inci lengkuas - dititik dan dihiris
  • gula secukup rasa
  • garam/perasa
  • 500 ml santan
  • daun kunyit - sy tak letak
  • lada kering/cili merah *
  • 3 bj bwg merah *
  • 1 bj bwg putih *
  • 1/2 inci halia *
  • 1/2 inci kunyit  *
  • 4-5 bj buah keras * 
  • 1 sk halba biji - sy tak letak
  • 2 sudu kcg tanah grg yg tlh dikisar 

Cara-cara :

- Blender bahan * hingga halus
- Masukkan bahan blender bersama santan kedlm periuk dan masak sehingga pecah minyak
- Masukkan ayam, serai, lengkuas, kacang dan kacau sebati
- Masukkan garam/perasa, kacau selalu dan tambah air jika perlu biar masak selama 30 min
- Keluarkan ayam dari kuah dan panggang selama 10 min dan sapu kuah semasa panggang ayam
- Masakan kuah td sehingga pekat dgn api sederhana sehingga boleh menyalut ayam apabila dibubuh keatasnya
- Apabila kuah siap bolehlah disenduk ke atas ayam dan dihias dgn daun kunyit
- Saya suka makan dgn nasi tp my hubby suka makan dgn nasi impit. makan mcm tu jek dah sedap




Selamat Mencuba... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan