Khamis, 7 Mac 2013

UDANG MASAK LEMAK CILI API



      Terasa sungguh penat hari ni... dari pg sampai ptg asik dok dapur jek... baru skrg ni dpt berehat2 sambil update resepiku... hehehe... ada beberapa resepi aku nak share hari ni.. utk yg pertama aku nak share resepi udang masak lemak yg aku masak tghari td.. sebenarnye udang ni hubbyku suruh masak sambal tp memandangkan asik masak sambal jek so aku slow talk la dgn dia ikut selera aku pulak... kikikikiii...  sesekali nak ikut anak tekak kite apa salahnye kn... 

      Kalau korang nak try resepi aku ni boleh la copy kat bwh ni ye... resepi ringkas jek... tak perlu tumis... rebus jek semuanye... senangkan??? jgn tak cuba..


udang masak lemakku dah nak abis baru teringat nak ambik gambo...


Bahan-bahan :

  • 20 ekor udang - dibuang kepala, basuh dan toskan
  • 15-20 bj lada cili
  • 2 bj bwg merah
  • 2 btg serai - diketuk
  • 1 kpg asam keping
  • 1-2 bj tomato -dibelah 4
  • rm1-2 santan 
  • garam/perasa


Cara-cara :

-  Tumbuk / blend lada cili dan bwg
-  Masukkan udang kedlm periuk bersama bahan blend, serai dan sedikit air dan masak hingga mendidih dan masukkan asam keping
-  Setelah sebati masukkan tomato, santan garam/perasa
-  Kacau perlahan2 hingga mendidih dan jgn ditinggalkan
-  Matikan api




Selamat Mencuba.... :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan