Jumaat, 22 Mac 2013

KUIH LOPES



      Kuih lopes ni aku buat utk makan ptg smlm... tak sangka pulak aku boleh buat kuih kegemaran kami sekeluarga ni... aku ingat lg bile time bulan pose abg aku suka sgt beli kuih ni utk berbuka... yg banyak makan sekali mmg aku la kan... kikikiii... aku buat style moden sikit tp jgn risau hasilnye mmg berbaloi2... sedap sgt.. klu ikut yg tradisional punya mmglah payah sikit sebab guna banyak daun pisang... almaklumlah dok kat sini mmg payah sikit nak ketemu pokok pisang... kikikkiii... 

      Alhamdulillah aku dpt resepi ni dari 'my resepi'... mmg terbaiklah.. tq banyak2 pd penyumbang resepi ni... tak rumit pun buat kuih ni.. senang jek... sape2 pun boleh cuba... mula2 aku buat stgh adunan jek... try la katakan tp tak cukup buat lg 1 adunan... 1 adunan aku masukkan dlm loyang 7 inci dan dipadat2kn, tak berapa tebal sgt.. tp nice.. pastu aku ptg 3segi kecil... senangkan?? oklah,  aku copykan resepi kat bwh ye... kpd yg takde kukus tu cpt2lah gi beli pengukus k... hehehee..


kuih lopes buatan sendiri yg mmg tak kusangka kesedapannye


Bahan-bahan :

  • 2 cawan beras pulut
  • 2 cawan santan cair
  • 1/2 cawan air pandan - ditapis dari beberapa helai daun pandan yg dikisar
  • 1 sudu kecil air kapur
  • 1/2 sudu kecil garam
  • beberapa titik pewarna hijau
  • kelapa parut - di gaul dengan sedikit garam 


Cara-cara :

- Cuci beras pulut dan rendam dgn air selama 3jam, masukkan juga pewarna hijau & air kapur
- Kemudian toskan dan masukkan dalam loyang dan kukus selama 20minit
- Lepas tu, masukkan santan & air pandan kukus lagi selama 30minit
- Alas bekas dengan plastik/daun pisang dan masukkan pulut kedalamnye. Tekan pulut padat2 gunakan plastik/daun pisang dan dibiar sejuk.
- Setelah pulut sejuk bolehlah dipotong ikut suka dan digolekkan kedalam kelapa parut
- Bolehlah dihidang dgn air gula
 
 
 
Bahan Air gula :

  • 1 bj gula melaka
  • 2 cwn air
  • 1-2 sudu gula pasir - jika suka manis
  • 1 helai daun pandan

 Cara-cara :

- Masukkan semua bahan dlm periuk dan dikacau hingga gula hancur
- Masak dgn api yg kecil hinga agak likat
- Tapiskan dan dibiar sejuk
 


Selamat Mencuba... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan