Rabu, 20 Mac 2013

MAGELEK / VADAI



      Ada org panggil magelek, ada yg panggil vadai.. ntahlah, yg pasti dua2 sama jek... aku mmg sejak azali lg mmg panggil magelek... dah lama dah aku teringin nak buat magelek ni sendiri tp tak trbuat2 pun.. alhamdulillah... hari ni tercapai jgk hasrat aku nak buat sendiri dan hasilnye sgtlah sedap... my hubby ckp mmg kalah la mamak kat penang ni... kikikikiii... bukan nak berlagak tau tp hasil adunan resepi ni mmg lembut.. sedap tau... aku ada tambah sikit bahan kat resepi ni... sj jek nak bg rasa lg powerrr... heheheeee... 

      mmg ramai peminat magelek ni salah sorangnye bakal adik ipar aku, so adik aku tu mmg wajiblah blajo buat... kpd peminat2 magelek yg lain bole try resepi kat bwh ye...


Magelek ku yg powerrr...


Bahan-bahan :

  • 2 cwn kacang dhal - cuci, rendam 4 jam dan toskan
  • 1-2 bj bwg besar - dipotong dadu
  • 2 sk jintan manis
  • 5 tangkai lada kering - digunting kecil2
  • 2-3 tangkai daun kari - wajib ada (klu takde tak sedap)
  • garam secukup rasa
  • 2sk udang kering - direndam dan ditoskan (yg ni aku tambah, resepi asal takde)



Cara-cara :

- Kacang dhal yg telah tos dikisar halus bersama udang kering
- Masukkan dlm mangkuk besar
- Masukkan jintan manis, bwg besar, daun kari dan digaul rata
- Masukkan juga garam, digaul sebati dan dibiar sekejap
- Lenser sedikit minyak pd dulang
- Ambil sikit adunan, bulat2kan dan leperkan sikit
- Goreng dlm minyak sederhana panas sehingga keemasan
- Semasa menggoreng boleh masukkan daun kari sekali bagi naik bau (aku tak buat pun)



Selamat Mencuba... :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan