Jumaat, 22 Mac 2013

AYAM MASAK LEMAK CILI API


    
     Hari ni aku nak share masakan aku tghari semalam.. kebiasaanye kepak ayam ni aku suka goreng jek tp ntahlah, tiba-tiba teringin pulak nak makan masak lemak cili api... yg aku masak ni tak berapa pedas sgt sebab kesian plk kat anak-anak kecilku... heheheee... klu ikut aku mmg suka pedas2... masak lemak cili api ni mmg sedap makan dgn nasi panas dan yg paling penting sekali aku suka makan dgn ikan kering... mmg terangkat ko!!! kikikiii...

      Klu korang teringin nak mencuba boleh la tgk resepi aku kat bwh ni ye... aku masak rebus jek semuanye... Ada sesetengah org suka tumis.. terpulanglah kat korang... lg satu klu ikut resepi N9 yg ori mmg tak guna bwg pun... aku letak la jgk sikit... oklah, aku taip resepi kat bwh...
 

Ayam masak lemak cili apiku yg kebaaaabommm...


 Bahan-bahan :

  • 6  kepak ayam - sy belah 2 (dicuci dan ditoskan)
  • 10 tangkai cili api *
  • 1 inci kunyit hidup  *
  • 3 bj bwg kecil * (klu taknak letak pun takpe)
  • 2 btg serai - diketuk
  • 1 kpg asam keping
  • santan pekat
  • santan cair/air
  • garam/perasa
  • tomato/daun kunyit ( sy tak letak, takde stok)


Cara-cara :

- Tumbuk / blender bahan * hingga lumat (klu rajin harap ditumbuk ye)
- Masukkan ayam dan bahan blender kedalam periuk bersama sedikit air/santan cair dan masak hingga mendidih dan ayam hampir masak
- Selepas itu, barulah masukkan santan pekat, asam keping, garam/perasa.
- Perlu dikacau selalu supaya santan tidak bergentel (pecah minyak) -klu pecah minyak mmg tak sedaplah..
- Setelah ayam masak bolehlah matikan api dan dihidang..



Selamat Mencuba... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan