Jumaat, 8 Mac 2013

LEPAT PISANG



      Pisang lagi?? heheheheeee... selagi tak abis stok pisang selagi tulah asik nak update pasal pisang jek... alhamdulillah... abis dah semua pisang kat dlm umah ni... sebiji pn tak terbuang.. akhir sekali aku buat lepat pisang... mudah jek nak buat tp yg membuatkan susah tu nak mencari daun pisang... maklumlah dok kat bandar ni semuanye nak kena beli... lambat sikit gi paso abis dah... sebabkan takut tak dpt makan lepat, pg2 hubbyku dah start moto gi paso... senyum lebar dia balik dgn daun pisang... kikikikiiii...

      aku buat lepat ni utk mkn ptg baru sat ni... sebabkan anak kecik aku tgh tido bolehlah aku update cpt2 ni.. hehehe.. bukan selalu dpt mkn lepat pisang ni, rasa tak cukup plk... dulu2 ada jgk beli tp tak menepati anak tekak ni... bila buat sendiri ni baru sedap... semuanye cukup rasa... sesetengah org klu dah letak santan tak perlu letak kelapa parut tp aku ikut cara mak aku letak kedua-dua sekali.. klu korang nak tau kesedapannye boleh la cuba resepi kat bwh ye... 


Lepat pisangku...


Bahan-bahan :

  • 11/2 cawan pisang yg telah dilenyek - aku pakai pisang emas
  • 3/4 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan kelapa parut
  • 3 sudu besar gula
  • 2-3 sudu besar pati santan
  • secubit garam
  • daun pisang dilayur atas api dan dipotong segiempat
Cara-cara :
-  Masukkan pisang yg telah dilenyek kedlm mangkuk dan campurkan gula, kelapa parut, garam dan santan
-  Masukkan tpg sikit2 dan dikacau sebati
-  Kalau suka lepat yg agak lembek kurangkan tpg dan sebaliknye
-  Ambil 1 sudu besar adunan, letakkan atas daun pisang  dan lipat daun mcm bungkus nasi lemak
-  Susun lepat dlm kukusan (bertindih pun takpe)
-  Panaskkan kukusan dan biarkan air mendidih.
-  Kukus selama 20-30 minit atau sehingga masak





Ini pulak masakan aku tghari td... sj nak letak gambar jek... resepi ikan kari aku dah pernah update seblm ni... klu korg nak try boleh tgk entry aku yg lepas kat  sini






Selamat Mencuba.... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan