Khamis, 7 Mac 2013

APAM PISANG


     
      Pisang oh pisang!! kikikiiiii... memandangkan ada stok pisang kat umah ni mmg la kena buat sesuatu... klu tak hitam legam la dia... asik kek pisang jek.. so cuba la buat yg lain plk kate hubbyku.. pandainye dia mengarah... heheee... pg td aku buat apam pisang gebu... apam pisang ni lebih kpd rasa kek... sedap.. lembut jek... mmg gebu. ptg plk aku buat apam pisang santan... yg ni pun sedap jgk... antara 2 ni my hubby suka apam pisang santan sbb dia kate rasa lepat pisang plk... kikikiii... mgkin sbb ada santan kot... nah ko!!! sampai 2 aku 'mengapam' ari ni... tu yg keletihan tu... heheheheee... sebenarnye takdelah penat sgt... buat pn sng jek lebih2 lg apam gebu, kejap jek dah siap.

      korg mesti cuba tau... tak rugi punya... aku letak kedua dua resepi aku kat bwh ye.. dah malas sebenarnye aku nak menaip banyak2 ni... nak rehat jap... tp surirumah ni manalah ada rehat... ada jek keje yg perlu dibereskan.. tp aku bahagia dgn kehidupan aku... syukur padaMU...


apam pisang gebuku...


Bahan-bahan : (12 ketul acuan lompang)

  • 2 bj pisang masak - aku pakai pisang emas
  • 1 cwn tpg gandum
  • 1 sk baking powder
  • 1/2 sk soda bikarbonat
  • 1/4 cwn gula
  • 1 bj telo
  • 50ml miyak masak
  • secubit garam

Cara-cara :

- Lecek pisang dgn sedikit garam
- Ayak tpg bersama baking powder dan soda bikarbonat
- Dalam mangkuk lain pukul telo bersama gula
- Masukkan pisang kedalam mangkuk telo bersama tepung sikit demi sikit
- Masukkan jg minyak masak sambil dikacau sebati
- Panaskan kukusan hingga air mendidih dan balut penutup dgn kain
- Isikan 2/3 adunan kedlm acuan sbb adunan akan naik
- Kukus selama 15 min




apam pisang santan aku ltk separuh jek dlm acuan.. leper jek...


Bahan-bahan : (25 ketul acuan lompang)

  • 1/2 cwn pisang 
  • 1/4 cwn gula pasir
  • 1 cwn tpg beras
  • 1/2 cwn tpg gandum
  • 225ml santan
  • sedikit garam
  • 1/2 sk baking powder
  • 1/2 sk yis - dibancuh dgn sedikit air

Cara-cara :

- Lenyek pisang bersama sedikit garam dan gula
- Masukkan tpg sikit2 bersama yis dan digaul rata
- Masukkan santan dan gaul sebati
- Perap adunan selama 2 jam
- Panaskan kukusan hingga air mendidih dan balut penutup dgn kain
- Sapu acuan dgn sedikit minyak dan masukkan adunan kedlm acuan
- Kukus selama 15 min
- Boleh dihidang dgn kelapa parut (aku takde kelapa parut)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan