Ahad, 3 Mac 2013

KUIH SERI MUKA PANDAN



      Rajin pulak aku asik nk update jek blok ni... klu time malas, lama baru nak update... hehehee... kali ni aku nak share resepi yg aku buat untuk minum ptg td... yg tak bestnye aku dah pesan dah kat my hubby suruh beli daun pandan utk buat kuih ni tp asik terlupa jek dia nak beli... huhuhuuu... dari sehari kesehari nak buat asik bertangguh jek... last2 hari ni ada ke xde aku buat jek... akhirnye pakailah pati pandan jek.. tak ori gitu... tp takpelah... sebab dah lama teringin nak makan... ok la juga rasanye.. (nak pujuk hati yg lara) kikikikiiii..

      punya excited aku buat kuih ni sampai tebal gitu... patutnye aku kukus dlm loyang 8" tp aku gi masukkan dlm loyang 7"... tu yg tebal tu... susah bebeno nak ngap...  kikikikkkk... korang jgn plk ikut mcm aku ni ye... oklah, klu korang nak cuba leh tgk resepi kat bwh... klu nak sedap pakai pandan & santan ori tau... tp klu dah ssh sgt nak dpt, ape yg ada pakai jek la...


kuih seri muka aku yg berseri


Bahan-bahan :


Lapisan bwh :-
  •  11/2 cwn pulut - basuh dan rendam 2 jam
  •  11/2 cwn santan cair
  •  sedikit garam


Cara-cara :

- Panaskan kukusan hingga air mendidih
- Lapik plastik dlm loyang
- Masukkan semua bahan dlm loyang dan kukus selama 30 minit
- Setelah pulut masak, keluarkan dari pengukus dan tekan2 pulut gunakan sudu supaya mampat


Lapisan atas :-

  • 11/2 cwn santan pekat
  • 1 cawan jus pandan - diambil air dr 4-6 helai daun pandan yg dikisar dan ditapis (aku pakai essence pandan)
  • 1 cwn tpg gandum
  • 2 sb tpg jagung
  • 1 cwn gula
  • 1 bj telo
  • 1sk garam
  • pewarna hijau - jika perlu


Cara-cara :

- Masukkan semua bahan dlm mangkuk, kacau sebati dan ditapis
- Masak sebentar diatas api yg kecil sehingga berwap sj dan matikan api
- Tuang keatas pulut yg telah dimampatkan perlahan-lahan
- Kukus selama 20-30 min dgn api yg sederhana
- Setelah masak perlu dibiar sejuk dulu sebelum dipotong
- Potong dgn pisau plastik



Selamat Mencuba... :)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan