Selasa, 26 Februari 2013

KUIH TEPUNG TALAM GULA MERAH




     erkkk... kenyang.. alhamdulillah... baru lepas minum ptg... he..heee... dah lama rasanye aku tak update resepi kuih muih... bukannye ape selalu asik buat kuih yg sama jek tu yg malas nak update... hari ni baru rasa  rajin mencuba resepi kuih baru... td aku buat kuih tepung talam... mmg sedap la... baru aku tau bertapa sedapnye kuih ni bile buat sendiri... semua rasa cukup... lembut jek lalu kat anak tekak ni... klu korg tak percaya boleh cuba sendiri tau...

      Biasenye klu hubby aku keje ptg, mmg malas nak buat kuih tp nape ntah kuih ni smcm memanggil2 aku plk utk membuatnye... kikikikk... kuih ni senang jek nak buat cuma malas nak menunggu masa mengukus tu jek... tp hasilnye mmg lah best sgt... aku letak resepi kat bwh ye... aku buat ni sikit jek utk fmly yg tak ramai... klu korg punye fmly ramai korang doublekn la ye sukatannye... he..he..heee...


 inilah rupa tepung talam aku... comot sikit sebab mls nak lap pisau masa potong td.. hihiiii...


Bahan-bahan : (Loyang 7inci)

Lapisan bawah :-

  • 1/2 cwn gula merah
  • 1/4 cwn gula pasir
  • 21/2 cwn air 
      (semua bahan diatas dimasak, tapis dan dibiar sejuk)
  • 1 cwn tpg gandum
  • 3 sb tpg ubi
  • 1/2 sk air kapur

Cara-cara :

- Panaskan pengukus hingga air mendidih
- Satukan semua bahan, kacau adunan dan tapis
- Sapu sedikit minyak pd loyang dan tuang adunan
- Kukus selama 20 min dgn api yg sederhana kecil
- Setelah masak cakar permukaan adunan dgn garfu agar lapisan atas melekat


Lapisan atas :-

  • 11/2 cwn santan pekat
  • 1/2 cwn tepung beras
  • 1/2 sk garam

Cara-cara :

- Satukan semua bahan, kacau adunan dan tapis
- Masakkan adunan sehingga naik wap saja
- Tuang atas adunan bawah yg tlh dicakarkan dgn garfu dan kukus 20 minit
- Setelah masak biarkan betul2 sejuk baru boleh potong
- Potong pakai pisau plastik/spatula



Selamat Mencuba... :)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan