Sabtu, 23 Februari 2013

DAGING BLACKPAPER & SAMBAL TUMIS UDANG




      Terlupa la pulak... sepatutnye update resepi ni dulu tp terupdate yg ln plk... xpelah, janji semuanye diupdate.. kikikiiii... Resepi yg aku nak kongsikan ni aku masak khas utk adik2 aku yg dtg minggu lps.. iye2 berjanji nak pegi paso pg2 tp semuanye bangun lambat, dah lambat peginye lauk pn abislah... he..he..heee... hari tu plk hubby keje pg so masak la ape yg ada jek... tgk2 dlm peti ais adalah daging ngn udang sikit... masak utk sekali mkn lepas la... sian para tetamu x cukup mkn... nasib baiklh badan pun slim jek jenis x bole nak masuk banyak.. kikikiiii...

        Daging tu aku masak blackpaper simple jek...  udang plk aku wat sambal... ntah nape cuai sgt aku aritu, masak serba tak kena... sepatutnye daging tu digoreng dulu tp aku terlupa... mcm tu jgk ngn udang... mak aku ajar sebelum tumis bahan2 digoreng seketika udangnye... balik2kn sekejap jek baru tumis bahan2 lain... ms tu baru naik bau minyak yg ada gorengan udang... tp aku terlupa jgk... hmmmmm... pe2pn nasib baik la masih sedap lg... heheheeee... puji diri sendiri plk kn...  oklah, malas aku nak merepek panjang lebar... klu korg nak cuba leh tgk resepi kat bawah k.. senang jek dan mmg patut pn dicuba... hehehehe.....


aku punye daging ni terlupa nak goreng tp kira ok la jugak... he..hee 


Bahan-bahan :
  • Daging - dipotong nipis dan direbus seketika (masa merebus air tak payah banyak)
  • sedikit air rebusan daging
  • 5 bj bwg merah *
  • 2 bj bwg putih * - sebiji diketuk
  • sedikit halia *
  • lada cili - diketuk (ikut citarasa)
  • 2-3 sudu besar sos tiram (agak2lh ye)
  • 2 sudu lada hitam - ditumbuk kasar (ikut kepedasan)
  • garam/perasa

Cara-cara :

- Panaskan sedikit minyak didlm kuali dan goreng daging yg tlh direbus td (ikut sukalah nak garing ke tak,  gambo kat atas aku terlupa nak goreng) - kemudian angkat
- Blender bahan * (klu nak hiris nipis pn boleh jgk)
- Masukkan bwg putih ketuk seketika kedlm minyak grg daging td
- Kemudian tumis bahan2 blender hingga naik bau dan masukkan serbuk lada hitam dan cili ketuk dan kacau sebati
- Masukkan sos tiram - kacau lg
- Masukkan daging yg digoreng td bersama air rebusan daging
- Masukkan garam/perasa
- Kacau sebati dan biar hingga pekat

* masak resepi ni awal sikit sblm nak mkn, bia dia mesra gitu br sedap




inilah rupa sambal tumis udangku..


Bahan-bahan :

  • 15 ekor udang sederhana besar
  • 15-20 tangkai lada kering * - ptg dan rendan air panas
  • 3 bj bwg merah *
  • 1 bj bwg putih *
  • sedikit air asam (sikit jek tau)
  • 1 bj bwg besar - dihiris bulat
  • sedikit gula, garam/perasa
* klu korg suka letak belacan pn boleh


Cara-cara :

-  Blender bahan2 bertanda *
-  Panaskan sedikit minyak didlm kuali dan goreng udang seketika dan angkat - jgn lama tau
-  Ambil sedikit bwg hiris dan masukkan dlm minyak goreng udang td sehingga kekuningan
-  Masukkan bahan blender dan tumis hingga garing - btl2 garing tau
-  Kemudian masukkan sedikit air asam jawa dan bolehlah masukkan gula dan garam
-  Selepas mendidih baru masukkan udang sebab udang tak boleh masak lama sgt
-  Kacau sebati dan bolehlah masukkan bwg hiris
-  Bia seketika hingga agak pekat dan matikan api



Selamat Mencuba :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan