Khamis, 21 Februari 2013

IKAN MASAK 3 RASA




      Seminggu lebih dah aku tak update blog ni.. bukan ape famly aku dtg bertandang... hepy yg amat... hanye tuhan yg maha tau.. he..heeee... skrg dah kembali mcm biase... aku, hubby dan 2 puteri comelku... kikikiiii...  puas jgk la berjln especially dgn 2 adikku yg mmg best la... berjalan, penat x ingat dunia... heee....

      Utk hari ni aku nk share resepi yg aku masak utk adik2 aku masa diaorg kat sini... biaselahkn klu lauk pauk semestinyelh resepi dari mak aku.. masa tgh makan sempat la jgk aku tanya kat adik aku 'sedap tak?, sm mcm mak masak tak?'... dia jawab sedap... sama..sama.. hehehe.... tak tau la plk klu sj2 jek nak jg hati aku ni... kikikikiiii...  intai2 la resepi kat bwh ni k... Korang semua kena cuba tau resepi ni... mmg marvellesss...


nampak sedapkan??? mesti try k.



Bahan-bahan :
  • 1-2 bj bwg besar
  • 1-2 bj bwg putih
  • sedikit halia
  • 1 btg serai
  • 1 bunga kantan
  • beberapa bj lada cili - ikut kepedasan masing2
      * semua bahan-bahan diatas dipotong dadu / dihiris nipis
  • seekor ikan saiz sederhana/besar (ikan bawal, kerapu, siakap, unga dll)
  • 2 sudu sos cili
  • 2 sudu sos tomato
  • 2 sudu sos tiram
  • garam/perasa
  • sedikit air

Cara-cara :

- Lumur ikan dgn sedikit garam - goreng - angkat dan toskan
- ambil sedikit minyak goreng ikan td dan tumis bahan-bahan yg dihiris hingga naik bau
- masukkan semua jenis sos dan kacau sebati
- masukkan sedikit air garam dan perasa
- akhir sekali masukkan ikan yg telah siap digoreng td
- sebatikan dan biar sekejap
- matikan api dan boleh la dihidang



Selamat Mencuba.... :)



 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan