Khamis, 7 Februari 2013

UDANG/KETAM MASAK KARI KERING




       Mula-mula masa buat blog ni tujuannye aku nak simpan resepi kuih muih jek tp lps dh syok mengupdate ni rasanye aku nak share plk resepi masakan harian aku... heeeee... nampaknye sudah mengingkari janji... hahahaaaa...       

      Untuk resepi masakan pertama aku, hari ni nak share resepi yg aku masak semalam... sebenarnye aku masak udang jek semalam.. gambo ketam kat bwh ni sj jek aku letak yg ntah bile pn aku tak ingat harinye.. kikikiki.... kalau tak silap la dah 2 minggu yg sudah... heheheee... tujuan nak bgtaulh yg aku pernah buat jgk masak ketam resepi ni... takdelah org ckp tulis jek kan.. ada gambo terbuktilah kesahihanye... kikikikiii... Nasib baik la aritu sempat aku ambik gambo wlaupn gambo dlm kuali jek... he..heee....

       Melalut jek aku ni kn... kite terus cite psl resepi ni k.. sebenarnye ni resepi mak aku... asalnye semua bahan dihiris nipis dan terus ditumis tp sebab nk ada kuah sikit, aku blend dulu bahan2 barulah tumis... ikut citarasa masing-masing la ye.. biasenye masak kari kn kena tumis 3 sekawan tu kn tp style ni takyah pn... sape2 pn bole cuba resepi yg sedap ni... aku tuliskan resepinye kat bawah ye... haaaaa... lupe nak cite, resepi ni fav my hubby tau... heeee... bole merajuk klu dia suruh aku masak resepi ni tp aku g masak yg lain... huhuuuu... betul... klu dia terbaca ni pn mesti dia gelak sorg2... heheheheeeeee... cyg abg... ok la, leh try resepi kat bwh ye...


sedap x???


Bahan-bahan :

  • 15 ekor udang saiz sederhana
  • 1 bj bwg besar atau beberapa bj bwg kecil
  • 1-2 bj bwg putih
  • 1 btg serai - hiris nipis
  • 3 bj lada cili - hiris nipis (klu nk pedas)
  • sedikit halis - hiris nipis
  • 1/2 peket rempah kari (aku guna rempah kari adabi udang/ketam) -dibancuh dgn sedikit air
  • minyak utk menumis
  • garam


Cara-cara :

-  Hiris/tumbuk/blend kesemua bawang
-  Panaskan sedikit minyak dalam kuali dan goreng udang separuh masak dan angkat
-  Tumis bwg yg diblend pakai minyak goreng udang td sehingga naik bau...
-  Masukkan serai, lada cili dan halia yg dihiris nipis
-  Kemudian masukkan rempah kari
-  Tumis hingga garing dan masukkan air jika suka berkuah
-  Masukkan sedikit garam
-  Akhir sekali masukkan udang yg digoreng td dan masak seketika (udang tak bole masak lama sgt)



Selamat Mencuba... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan