Isnin, 25 Februari 2013

NASI LEMAK SIMPLE




      Kali ni aku nak share apa yg aku masak utk sarapan pagi td.. disebabkan en hubby teringin nak makan nasi lemak so aku buatlah... biaselah jd surirumah ni kena ikut selera suami atau anak2 jek... biasenye selera sendiri diketepikan dulu... bunyi mcm sedih jek kan.. tp sebenarnye aku hepy dpt masakkan fmly dgn air tangan sendiri... harapan aku agar hubungan kami sekeluarga bertambah erat... heheheee...

     Pg td aku punya nasi lemak simple jek pakai ape yg ada kat umah ni jek... Nasi, sambal tumis ikan bilis, telo rebus dgn kacang grg jek... niat dihati nak goreng ayam... dlm kepala ni mmg ingat ada stok ayam lg tp bila tgk2 upe2nye stok ayam yg dh dipotong kecil utk buat rencah... heheheeee... melepassss... klu ada sape2 nak try resepi aku yg simple ni bole tgk kat bwh ye...


rupe nasi lemak aku yg simple... klu ada timun dgn ayam grg cukup syarat... heheeee...


Bahan-bahan :

utk nasi : 1 pot beras : 1.5 pot air
  • 2 pot beras moghul - dicuci dn direndam dgn 2 pot air selama 30min (aku terus rendam dalam periuk nasi elektrik, senangkan)
  • 1 pot santan pekat - santan pekat yg dibeli
  • sedikit halia - diketuk
  • 2 helai daun pandan - disimpul
  • sedikit garam

cara-cara :

- Selepas 20-30 min beras direndam masukkan santan, garam, halia dan daun pandan
- Petik suis dan tunggu hingga masak
- Sementara nasi masak boleh la masak sambal tumis      

utk sambal tumis :
  • segenggam ikan bilis 
  • 15 tangkai lada kering -dipotong dan direndam dgn air panas *
  • 1 bj bwg besar *
  • 1 bj bwg putih *
  • secubit belacan *
  • sedikit air asam
  • bawang besar dipotong 
  • sedikit gula
  • garam/perasa
  • sedikit minyak

cara-cara :

-  Blender bahan bertanda * -blenderkan sekali 4-5ekor ikan bilis
-  Panaskan minyak di dlm kuali dan goreng ikan bilis -angkat
-  Ambil sedikit bwg potong dan masukkan dlm minyak grg ikan bilis td
-  Kemudian masukkan bahan blender dan tumis hingga garing - garing btl2 tau
-  Masukkan air asam dan ikan bilis grg td dan masak sehingga agak pekat
-  Masukkan sekali gula, garam/perasa



Selamat Mencuba :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan