Jumaat, 1 Februari 2013

APAM BERAS aka apam nasi




     Apam beras... tergelak sorg2 aku teringat masa kenduri kat umah mak aku... beria2 mak aku suruh buat apam ni utk jamu org dtg... mula2 taknak jgk sebab malu tp buat jgk.. siap janji ngn mak jgn bgtau org lain yg apam ni aku yg buat... hehehe... kelako btl la... org2 pn mesti tak caye punye sbb aku ni mmg terkenal tak geti nak buat kuih muih semua ni... kikikiiii... Alhamdulillah laris dipasaran.. habis gitu dan ada yg tak dapat... lain kali kena buat banyak lagi...

     Apam ni asalnye mmg putih jek... kena letak pewarna sikit utk menyelerakan lg... klu nak diikutkan apam beras yg ori mmg rumit nak buat... tak makan la jwbnye.. apam beras yg aku buat ni takdelah rumit sgt... kat bawah ni aku letak 2 gambo apam beras yg aku buat... 1 aku pakai acu lompang dan 1 lg aku pakai acu kaca yg besar sikit... klu korg teringin bolehla try.. aku letak resepi kat bwh ye...


apam beras aku yg mmg terbaikkkk... he..he..he..



Bahan-Bahan : (boleh dapat 30 bj pakai acuan lompang)
  • 1 cwn nasi
  • 3/4 cwn gula
  • 1 cwn tpg gandum
  • 1 cwn tpg beras
  • 11/4 cwn air
  • 1 sk yis mauripan




Cara-cara :

-  Blend nasi dan air sikit2 dan gula hingga lumat
-  Masukkan tpg gandum, tpg beras dan yis ke dalam mangkuk besar
-  Masukkan bahan blend sikit2 dan kacau ke dalam mangkuk besar td
-  Kacau semua hingga sebati dan tidak bergentel
-  Perap adunan selama 3 jam
-  Selepas itu, panaskan kukusan dan sapu sedikit minyak pd acuan
-  Kukus selama 15 min atau sehingga masak




Selamat Mencuba.... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan