Khamis, 31 Januari 2013

SARDIN ROLL aka roti sardin gulung




      Kali ni aku buat makan ptg yg simple sgt... mudah dan yg paling penting sedap... anak2 pn suke... sebenarnye dh takde idea nak buat apa, last2 ini jek la yg dpt... kikikikii.. kpd yg pening kepala tak tau nak buat ape untuk dikudap2 bole la cuba resepi dibwh ye... heheheeee....


 sardin roll aku yg walllahhhh....


Bahan-bahan :
  •  Roti - aku guna gardenia
  •  2 biji telo dipukul sedikit
  •  Bread crumb  ( serbuk roti) - aku pakai warna putih
  •  Minyak utk menggoreng


Bahan inti :
  • 1 tin kecil sardin
  • jus limau (1-2 bj limau kasturi)
  • 1 bj bwg besar - dipotong dadu
  • 1 bj bwg putih - dipotong dadu
  • 1 bj lada merah - dipotong dadu
  • sedikit minyak utk menumis
Cara-cara buat inti :
-  hancurkan isi  ikan sardin
-  tumis bwg dgn sedikit sj minyak hingga naik bau dan masukkan ikan sardin dan jus limau
-  kacau sebati dan matikan api

* ada org campur jek semuanye tp aku tumis sikit pastikan dia masak dan takdelah hanyir rasanye...


Cara-cara :

-  Roti dicanai sedikit utk menghalang minyak dr meresap
-  Letak inti di atas roti dan gulungkan
-  Gam dihujung roti dgn sedikit telo utk memastikan tidak terbuka semasa menggoreng
-  Celop roti yg siap digulong td kedalam telo dan golekkan pada serbuk roti
-  Ulang proses hingga siap
-  Setelah siap bolehlah digoreng (ingat!! serbuk roti cpt hangus)



Selamat Mencuba...


 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan