Isnin, 28 Januari 2013

APAM GULA MELAKA / GULA MERAH




      Apam ni mmg kesukaan aku lg kecik lg tp mak aku tak pernah pun buatkan... huhuhuuuu.. sedih kan... bukan mak aku tak nak buatkn tp dia pun x geti nak buat.. sebab dah suka sgt, sedaya upaya aku mencari resepi ni... aku jumpa dekat satu blog ni tp tak ingat la nama blok tu... pertama kali aku buat tak menjadi sebab kurang tepung... aku punyalah ikut sukatan betul2... geram aku masa tu... kali kedua aku buat aku tambah tepung agak2 sendiri la kn... akhirnye menjadi... dan seterusnye aku ikut sukatan aku sendiri tp berlandaskan resepi asal la ye ... heheee.. tq jgk kpd tuan empunya blog yg aku pn x ingat...

      Kat sini aku letak gambo apam gula melaka dgn apam gula merah yg aku buat... apam gula melaka aku buat dalam acu kaca beso gitu tp apam gula merah dlm acu lompang... comel jek... lepas dah beli acu lompang aku buat dalam tu jek skrg ni.. klu korang teringin boleh cuba resepi aku kat bawah ni ye.. gerenti jd.. janji ikut resepi ye.. jgn plk korang hentam sbrg jek... hihihiiii... klu korg dh teror xpelh kn... skrg ni apepn aku kena tgk resepi... biaselah sy budak br belajo kalau slh tlg tunjukkan... 





Bahan-bahan : (resepi ni boleh dapat 25-30 bj lbh apam dlm acuan lompang)

  • 1/2 cwn gula melaka/gula merah
  • 11/2 cwn air
  • 2 helai daun pandan
  • 21/2 cwn tpg gandum
  • 2sk yis mauripan - dibancuh dgn 1/2 cwn air dan sedikit gula dan biar berbuih
  • kelapa parut digaul dgn sedikit garam - klu xde pn xpe 

Cara-cara :

- Masak gula bersama air dan daun pandan, ditapis dan disejukkan
- Masukkan tpg ke dalam mangkuk besar
- Tuangkan yis yg telah dibancuh td kedalam bekas tpg dan sebatikan
- Masukkan air gula kedalam bekas td sikit demi sedikit dan disebatikan
- Tutup bekas selama 1 jam biarkan adunan naik 3 kali ganda
- Sapu acuan dengan sedikit minyak dan kukus selama 15 min atau hingga masak bergantung kepada saiz acuan.
- bolehlah dihidangkan dgn kelapa parut


Selamat Mencuba....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan