Isnin, 28 Januari 2013

KEK OREN MENTEGA MARBLE




      Hari tu buat kek oren pastu teringin plk nak makan yg marble.. cari punye cari aku jumpelah resepi ni kat 1 blog yg aku dh lupe namanye... lps ni aku akan pastikan aku akan catit name tuan empunya blok setiap kali aku mengopy resepi diaorg... sorylh kpd yg empunya blok dan jutaan terima kasih aku ucapkan atas resepi yg mmg sedap ni... biaselh kn lg betambah sedap buat dgn air tangan sendiri... kikikiiiii...

     Tp resepi dibawah ni aku tambah ckit tang perisa oren... sebenarnye resepi asal rasa mentega jek tanpe perasa ln... heheheeee... sj jek kn nak ubah2 resepi org.. minta maaf lg sekali ye... kat bawah ni gambo kek yg aku dah siap potong... biaselah aku ni tak berapa pandai nak mendeco2 gambo ni... jd la simple jek.. yg penting rasa mesti sedap... cubelah ye... takkan nak tgk jek... heheheee...
 




Bahan-bahan :

  • 1 cwn butter/marjerin
  • 1 cwn gula castor
  • 4 bj telo
  • 2 cwn tpg gandum
  • 1 sk baking powder
  • 1 sk esen vanilla
  • 5 sb full cream mik
  • 2 sb serbuk koko
  • 3 sudu besar air suam

Cara-cara :

- Panaskan oven 180 darjah
- Ayak tpg bersama baking powder
- Putar butter dan gula sampai kembang dan adunan menjadi cerah
- Masukkan sebiji demi sebiji telo dan terus pukul
- Masukkan bancuhan susu dan vanila dan digaul rata
- Masukkan tpg sedikit demi sedikit dan dikaupbalik menggunakan senduk kayu, sebatikan
- Bancuh serbuk koko dgn air suam, sebatikan
- Bahagikan kepada 2 bahagian dan 1 bhg dicampurkan dgn serbuk koko
- Lenser loyang dengan sedikit minyak
- Masukkan adunan berselang seli hingga adunan habis
- Goyangkan sikit bg samarata
- Bakar selama 45min atau hingga masak
- Cucuk dengan lidi ditengah kek, lidi keluar bersih maknanye dah masak


Selamat Mencuba..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan