Selasa, 29 Januari 2013

DONUT SEDAP & MUDAH



     Semua org suka makan donut kn... donut yg lembut gebu ni mmg sedap... mmg geram giler la klu beli terkena donut yg keras... huhuu.. sbb dah selalu terkena la aku nak but sendiri donut ni... nasib baik la buat2 menjadilah pulak ... nasib aku mmg baik la dapat resepi yg hebat ni... ni aku nak cite, buat donut ni takdelah susah mana pun cuma nak kena tunggu dia perap jek yg leceh... lgpn kosnye pn tak mahal... mmg untunglah sape2 yg jual donut ni.. he..he..hee..

      oklah, terus kpd resepi aku kat bwh ni ye... klu korg teringin nak cuba, boleh la... try & error...
  

inilah rupa donut aku yg sedap dan gebu...


Bahan-bahan :

  • 4 cwn tpg gandum
  • 41/2 sb gula
  • 2sk yis - dibancuh dgn air suam dan dibiar 10 min
  • 2 sb marjerin - dicairkan
  • 1 bj telo
  • 3 sudu makan susu tpg
  • 1 sk baking powder
  • 200ml air - agak2 la ye, klu air tak habis pn xpe
  • gula halus untuk sadur

Cara-cara :

-  Masukkan tpg dlm mangkuk bersama susu tpg
-  Pukul telo sedikit dan dicampur dgn marjerin cair
-  Selepas 10 min yis akan berbuih dan masukkan kedalam tepung
-  Masukkan juga telo yg dicampur marjerin td, gaul semua hingga sebati
-  Masukkan air sikit2 dan uli hingga menjadi doh
-  Tutup dan biarkan 45min hingga doh mengembang
-  Selepas tu, tumbuk2 doh buang angin dan uli kejap
-  Bentukkan hingga doh habis dan tutup lg 20 minit, biar dia mengembang lg sekali
-  Boleh la goreng dgn api yg kecil, angkat dan toskan
-  Sadurlah dgn gula halus atau ikut sukalah ye



Selamat Mencuba.. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan