Ahad, 27 Januari 2013

BINGKA PANDAN aka kuih bakar pandan





      Klu sebut pasal bingka mesti terbayang2 keraknya yg menawan tu kn... hehe.. berebut2 nak mkn kerak dia tu... klu buat bingka style org lama lg la sedap kn.. wangi jek baunye... skrg ni mmg susah la nak dpt mkn mcm tu... lbh2 lg dok kat bandar ni... Bingka pandan ni mmg biasa aku buat tp kebiasaannye pakai pati pandan jek... klu beli daun pandan tu lbh barulah dpt makan rasa asli pandan tu... hehehe...

      Kat sini aku letak gambo bingka pandan yg aku buat pakai daun pandan... ori gitu... xde campuran pewarna pn.. masa proses membakar harum semerbak bau pandan menusuk2 gitu.. tp warnanye pudar jek la kn... lg 1 sbb x sabar nk makan aku tak bakar lm pn tu yg x berapa nak bekerak sgt... hehe.. klu nak cuba resepi ni boleh tgk kat bwh ye...



     


Bahan-bahan :

  • 2 cwn tpg gandum
  • 2 cwn santan pekat
  • 3 cwn jus pandan (8-10 helai daun pandan di blend dan ditapis)
  • 1 cwn gula pasir
  • 4 bj telo B
  • 3sb marjerin
  • 1sk garam
  • 1/2sk pewarna hijau - aku tak letak pn
  • sedikit bijan - disangai 
 * klu takde daun pandan pakai pandan essence dan dicampur dgn 3 cwn air


Cara-cara :

-  Panaskan oven 180 darjah
-  Blend bahan hingga sebati dan ditapis
-  Tuang di dalam loyang yg di sapu sedikit marjerin
-  Bakar selama 1 jam
-  30 minit awal tabur bijan di atas adunan
-  Bakar lg hingga siap dan boleh ditambah masa jika suka kerak yg tebal
-  Biar betul2 sejuk baru dipotong





Selamat Mencuba.... :)





  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan